لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

دیدگاه کارشناسان پاکستان در مور حملات راکتی این کشور بر حریم افغانستان


در حالیکه در این اواخر روابط میان کابل و اسلام آباد تا حدی زیاد تیره شده است، بعضی از کارشناسان امور سیاسی پاکستان حملات راکتی پاکستان بالای مناطق سرحدی افغانستان و حملات طالبان پاکستانی از خاک افغانستان بالای مناطق دیر و چترال را خطر جدی دانسته و دوام آن را ناخوشگوار می دانند.

پاکستان ادعا می کند که طالبان فراری از سوات و باجور که به گفتهء آنها در کنر و نورستان اکنون جاه بجاه اند به همکاری طالبان افغانی بالای مناطق سرحدی دیر و چترال حمله می نمایند که این در حالیست که مردم ولایات سرحدی افغانستان از چند ماه بدین سو از حملات وقفه یی پاکستان بالای بعضی از مناطق کنر و ننگرهار خبر می دهند.

اگر چه پاکستان این ادعا ها را رد می کند، اما کارشناسان می گویند: نتایج این حملات برای هر دو کشور جبران ناپذیر خواهد بود.
داکتر فضل رحیم مروت رییس مرکز مطالعات منطقوی می گوید: در حالیکه در نتیجه تلاش های مسلسل، امیدواری بهبود روابط میان اسلام آباد و کابل دیده می شد، اما به نظر می رسد که بعضی عناصر نمی خواهند این روابط پیشرفت خوب نمایند.
وی می گوید:

« به نظر من بعضی عناصری استند که کوشش می نمایند تا پیشرفت و نزدیکی میان افغانستان و پاکستان را متضرر بسازند، از اینرو همچو حملات را در مناطق سرحدی هر دو کشور انجام می دهند. حملات مذکور بالای روابط برادرانه هر دو کشور تاثیری منفی بجاه می گذارد.»

داکتر مروت می افزاید، هر دو کشور با مشکل مشترک تروریزم مواجه می باشند.

از سوی دیگر مشتاق یوسفزی خبرنگار در روزنامهء نیوز انگلیسی بدین باور است که اگر چه در حملات پاکستان افغان های بیگناه کشته می شوند، ولی در مجموع نتایج آن به نفع افغانستان تمام می گردد.

وی می گوید:

« در این شکی نیست که با این حملات تنش ها بین هر دو کشور اضافه خواهد شد، اما در حقیقت این همه موقف افغانستان را قوی تر می کند و در مقابل خواست پاکستان برای توقف ورود طالبان، افغانستان می تواند خواستار توقف حملات گردد.»

به گفته وی، افغانستان می تواند به سطح دیپلوماتیک از این حملات نتیجه مثبت بدست آورد اما این حملات نه تنها روابط را تیره می کنند بلکه مردم را نیز متضرر می سازد.
این در حالیست که تعداد از سران قومی کنر به روز چهارشنبه طی یک کنفرانس خبری از تعیین یک هیات حهت گفتگو با مقامات پاکستانی در رابطه به حملات اخیر یاد آور شده و هوشدار داده اند که اگر این حملات توقف نیافت از اقوام آن سوی مرز کمک خواهند گرفت.

طبق راپور های مقامات امنیتی افغانستان، از آغاز سالجاری هجری شمسی این دومین بار است که پاکستان بالای مناطق سرحدی افغانستان در حدود 600 فیر راکت را پرتاب می کند، در حالیکه پاکستان ادعا می کند که 7 مرتبه از خاک افغانستان بالای پوسته های امنیتی پاکستان حمله صورت گرفته که طی آن ده ها تن از افسران این کشور کشته شده اند.


گزارش از فرشته نگاه
XS
SM
MD
LG