لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

با پاکستان چی باید کرد؟


چندین دهه است که پاکستان جنگ را به وسیلهء دیگران در افغانستان به پیش می برد. توسط گروپ های شورشی که خودش آن ها را به وجود آورده، تمویل، آموزش و اکمال می کند.

پیتر تامسن دیپلومات سابق امریکایی که از سال 1989 الی 1992 به حیث نمایندهء خاص ایالات متحده برای افغانستان ایفای وظیفه می کرد، در مقالهء که در روزنامهء لاس آنجلس تایمز نشر شده، می نویسد:
در مورد اینکه این گروپ های شورشی نه آن چنانکه گاهی گفته می شود توسط یک گروپ از افراد سرکش (ISI)، بلکه توسط خود آن سازمان استخباراتی اداره و مدیریت می شود، شواهد کافی وجود دارد.

سازمان استخباراتی (ISI) یک نهاد با دسپلین و منظم نظامی بوده، چنانچه پرویز مشرف دیکتاتور نظامی پاکستان بر آن تاکید می کرد، (ISI) به قومانده ها و اوامر نظامی پابند و پاسخگو می باشد.

جنرال اشفاق کیانی لوی درستیز پاکستان، به حیث رییس ادارهء استخبارتی (ISI) پرویز مشرف کار می کرد و در سال 2005 زمانیکه طالبان دوباره به افغانستان برگشته واز پناهگاه های مصوون داخل پاکستان عملیات شان رهبری می شد، ریاست ادارهء استخبارتی (ISI) پرویز مشرف را به عهده داشت.

امروز سه گروپ عمدهء شورشی که توسط پاکستان از آن ها حمایت می شود، شورش ها را در افغانستان تقویت و تحریک می کنند. این ها شورای کویته، شبکهء حقانی و گروپ تروریستی کوچکتر از آن ها حزب اسلامی گلبدبن حکمتیار اند که هیچکدام شان در لست سازمان های تروریستی، وزارت خارجهء امریکا قرار ندارند.

روزنامهء لاس آنجلس تایمز می نویسد:
درج این گروپ ها در سازمان های تروریستی آن ها را در معرض یک سلسله تعزیرات ایالات متحدهء امریکا قرار می دهد. این کار باید فوراً اجرا شود.

اخیراً آدمیرال مایک مولن لوی درستیز امریکا در اظهارتش به کمیتهء نظامی مجلس سنای امریکا، شبکهء حقانی را بازوی ادارهء استخبارتی (ISI) خواند و در مورد دست داشتن آن ها در حملات مرگ آور به شمول حملهء اخیر بر سفارت امریکا و قرارگاه مرکزی ناتو در افغانستان، شواهد زیاد محرم وجود دارد.
پیتر تامسن دیپلومات سابق امریکایی و مولف کتاب «جنگ در افغانستان» می نویسد:
تا زمانیکه اردو و ادارهء استخباراتی پاکستان از تروریستان، پناهگاه ها، تاسیسات تعلیمی و آموزشی آن ها در داخل قلمرو خودش حمایت کند، کمپاین جهانی امریکا بر ضد تروریزم موفق شده نمی تواند.

در این کمپ های تعلیمی و آموزشی هزاران افغان، پاکستانی و عرب بنیاد گرا آموزش یافته به افغانستان می روند، یا هم مانند امریکای پاکستانی الاصل فیصل شهزاد که سال گذشته برای بمب گزاری در تایمزسکویر تلاش کرد، به تروریست های جهانی می پیوندند.

لازم است امریکایی ها بدانند، تا زمانی که مراکز تروریست ها در پاکستان مسدود نشود، امریکا بازهم و بازهم از پناهگاه های داخل قلمرو پاکستان مورد حمله قرار خواهد گرفت. امروز این حملات معمولی بوده، ولی از کجا که فردا بیولوژیکی، کیمیاوی و هستوی نباشد.

پیتر تامسن می نویسد:
امریکا همواره پاکستان را به مثابهء یک متحد مهم نگریسته است. اما بیش از این نمی تواند حمایت پاکستان را از تروریزم تحمل کند. خطر و ریسک خاموشی در برابر پاکستان، خیلی بیشتر از اتخاذ برخورد قاطعانه در برابر آن می باشد.
XS
SM
MD
LG