لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۶

حامد کرزی: طالبان بدون کمک پاکستان توانایی هیچ کار را ندارد


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان می گوید، گروه طالبان بدون کمک پاکستان توان هیچ کاری را ندارد. رییس جمهور کرزی در دهمین سالروز آغاز عملیات نیرو های ایتلاف بین المللی به رهبری امریکا در افغانستان در
مصاحبهء گفته است که نمی خواهد پاکستان را توبیخ کند، اما می گوید هر دو کشور می دانند که این نزاع چگونه حل شده می تواند.

رییس جمهور کرزی در این مصاحبه با بی، بی، سی همچنین پذیرفته است که حکومت افغانستان و متحدان بین المللی آن در زمینه تامین امنیت برای افغانها موفق نبوده اند.

کرزی گفته است مساله پناه گاه های تروریستان در پاکستان تا زمانی حل نخواهد شد که حکومت پاکستان با افغانستان همکاری نکرده و جامعه جهانی برای از بین بردن این پناه گاه ها همکاری موثر انجام نداده است.

کرزی در هفته جاری طی سخنرانی به شورای علمای افغانستان گفتگو با طالبان را بی مفهوم خواند و گفت که پس از این به جای طالبان با پاکستان گفتگو خواهد کرد. رییس جمهور کرزی گفت، گفتگو با طالبان را رد نمی کند اما زمانی با آن ها گفتگو خواهد کرد که نمایندهء خود را اعلان کنند.

حامد کرزی دربارهء وضعیت امنیتی افغانستان گفته است، تا جایی که به امنیت ارتباط می گیرد، اگر روی بخش های درست تمرکز شود وضعیت بهتر خواهد شد، اما به گفته وی با آن هم نمی دانند.

در این اواخر طالبان مسلح یک سلسله حملات تکان دهنده را انجام داده اند. آن ها سفارتخانهء امریکا را در کابل و مرکز قوماندانی قوای بین المللی را در این شهر مورد حملات راکتی قرار داده، برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح را ترور کردند.

رییس جمهور کرزی این حملات را یک ضربهء جدی خوانده، اما در حین حال گفته است که این نوع مشکلات از خارج این کشور سرچشمه می گیرد.
وی روی نقش پاکستان در این ارتباط انتقاد کرده، گفته است:
«اگر کمک پاکستان نباشد طالبان هیچ کاری کرده نمی توانند.»

رییس جمهور افغانستان همچنین گفته است که رییس جمهور و صدراعظم پاکستان علاقه مند اند که با افغانستان روابط خوب داشته باشند، اما تا زمانی که حکومت پاکستان با افغانستان همکاری نکند پناه گاه های طالبان در پاکستان موجود خواهند بود.

کرزی که از سال 2002 به این سو زمام امور افغانستان را به دست دارد می گوید که با پایان رسیدن دوره کنونی اش برای بقا در قدرت تلاش نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG