لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

ایران می خواهد روابطش را با طالبان بهبود بخشد


ایران برای گسترش نقش این کشور در افغانستان بعد از خروج نیروهای ایالات متحده امریکا می خواهد روابط اش را با گروه طالبان بهبود بخشد.

ایران در یک نشانهء قوی از نقش این کشور در شکل گیری مسیر جنگ افغانستان بعد از آغاز خروج نیروهای امریکایی، در این ماه هیات طالبان را در تهران، میزبانی کرد.

مقامات ایرانی ظاهراً می خواستند تا ملاقاتی را بین هیات طالبان و برهان الدین ربانی رییس جمهور سابق و رییس شورای عالی صلح در افغانستان که در عین کنفرانس اشتراک کرده بود، تنظیم نمایند.

با آن که این ملاقات انجام نه یافت. اما حضور اعضای گروه طالبان، تلاش ایران را در ایجاد روابط عمیق با این گروه شورشی و افزایش نفوذ بیشتر در کشور همسایه شرقی آن افغانستان، نشان می دهد.

روابط بین ایران و رهبری گروه طالبان زمانیکه طالبان در سال های دهه 1990 بر افغانستان حاکمیت داشتند، پر از مشکلات بود و حتی این دو کشور تا به لبهء یک جنگ، رسیده بودند.

مقامات ایالات متحده امریکا برای سالها ایران را بخاطر فراهم کردن زمینه های آموزش و تجهیز قوماندانان طالبان متهم می کردند.

با وجود اینکه آنها نقش تهران را در مقایسه با دیگر بازی کننان در منطقه اندک می دانستند.گزارش می نویسد که فقط چند نشانهء از تماس میان طالبان و ایران به نظر می رسند.

میزبانی اعضای گروه طالبان در کنفرانس تهران امکان دارد تلاشی باشد از سوی ایران به خاطر بهبود روابط با طلبان. تحلیل گران می گویند، این واضح است که گروه طالبان بعد از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان که قرار است در سال 2014 میلادی این کشور را ترک کنند، یک طرف قوی معاملهء قدرت در افغانستان خواهد بود.

همزمان مقامات ایالات متحده امریکا هم از سوی خود ابتکارت را برای گفتگو با طالبان روی دست گرفته اند.

مایکل سیمپل که به حیث دیپلومات و کارشناس در امور افغانستان چندین دهه تجربه دارد گفت که ایران خود را یک بازی کن منطفوی برحق در مسایل افغانستان میداند و نمی خواهد تا بیبیند که پیشرفت ها در افغانستان مخالف منافع سیاسی این کشوراست. وی افزود، اگر منفعت ایران جهت نقش این کشور در افغانستان معامله باطالبان باشد، ایران آمادهء انجام این معامله است.

گزارش ها از ملاقات در تهران زمانی به نشر می رسند که تلاشهای ایالات متحده امریکا برای پیشبرد دیالوگ میان افغانستان و پاکستان متزلزل به نظر میرسند.

مقامات ایالات متحده امریکا گفتند که ملاقات مقامات حکومت افغانستان با همتایان پاکستانی آن فسخ گردید. قرار بود که این ملاقات درهفتهء آینده صورت گیرد.

اداره رییس جمهور بارک اوباما از پاکستان تقاضا کرده است تا روند مصالحه و آشتی را با از بین بردن مخفیگاه های طالبان در قلمرواین کشور و اعمال فشار بر شورشیان برای حاضر شدن به مصالحه کمک و مساعدت کند.

اما اخیراً حملات شدید گروه حقانی در افغانستان که ایالات متحده امریکا بطورآشکارا پاکستان را مسول آن دانست، امکان چنین مذاکرات را به هم زد. گفته می شود که گروه حقانی در پاکستان مستقر است.
XS
SM
MD
LG