لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

خلیلزاد: حمایت پاکستان از تندروان می تواند امریکا را ضربهء جدی بزند


زلمی خلیلزاد سفیر سابق امریکا در افغانستان
زلمی خلیلزاد سفیر سابق امریکا در افغانستان
زلمی خلیلزاد سفیر سابق امریکا در افغانستان و ملل متحد در مقاله منتشر شده در مجله نیوزویک، تحت عنوان، پاکستان طالبان را کمک می کند، این که کی دشمن ماست، روی این موضوع باید غور شد. مقاله را به نشر رسانیده است.

به گفته داکتر خلیلزاد، ایالات متحده باید اجازه ندهد که تلاش های یک دهه در افغانستان به هدر رود.

داکتر زلمی خلیلزاد سفیر سابق امریکا در ملل متحد در مقاله اش می نویسد، ده سال بعد از آغاز عملیات جنگ در افغانستان، ایالات متحده حال در یک مرحله حساس قرار دارد.

به نظر خلیلزاد چیز هایکه مثبت انجام شده اند این است که پایگاه های القاعده در افغانستان از بین رفته اند و حکومت دموکراتیک آن کشور، کم و بیش به فعالیت های خود ادامه می دهد ولی کابل با موضوعات مشکل چون امنیت، موضوعات اقتصادی و چالش ها در بخش حقوق بشر مواجه است. ولی با آن هم پیروزی در مقابل طالبان و وابسته گان آنها، به مشاهده نمی رسد.

شورش ها ادامه دارند و پیشرفت های را که به آن دست یافته شده، با چالش مواجه می سازند.

به گفته خلیلزاد، طالبان در عکس العمل به افزایش قوای امریکایی در مراکز عمده طالبان در افغانستان، شیوه دیگر را اختیار نموده مقامات عالی رتبهء حکومتی را هدف قرار داده اند که آخرین مثال آن، قتل برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح افغانستان می باشد.

به گفته خلیلزاد، دلایل مختلف برای تشدید فعالیت های شورشیان در افغانستان در چند سال اخیر، وجود دارند.

قسماً از اشتباهات ارتکاب یافته حکومت های امریکا و افغانستان می توان نام برد. قربانیان ملکی، کندی در تلاش های بازسازی، فساد گستردهء اداری و ضعف حکومت افغانستان در برقراری حاکمیت قانون، از جمله مسایل اند که منتج به نارضایتی افغان ها شده است.

ولی فکتور مهم دیگر هم وجود دارد و آن عبارت است از، حمایت پاکستان از شورشیان که در سرحدات بین دو کشور فعال اند.

به گفته داکتر خلیلزاد، ادارهء رییس جمهور اوباما طرز برخورد یا شیوه مهاجمانه را پیش گرفته، اهمیت اسلام آباد را در مسالهء افغانستان اعتراف نموده است.

عملیات یک جانبه در کشتن بن لادن و حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی مخفیگاه های عمده القاعده در پاکستان را هدف قرار داد، ولی با وجود آن هم این شیوه جدید تهاجمی، نتایج مورد نیاز را در شورش های جاری در افغانستان باعث نشد.

از همه بدتر این که هنوز هیچ کس اهداف اصلی اسلام آباد را نمی داند.

مقامات پاکستانی در ملاقات ها با مقامات امریکایی و افغان، از حمایت شورشیان انکار می کنند ولی هفته گذشته ادمیرل مایک مولن رییس کمیته لوی درستیزان امریکا اعلان کرد که ادارهء استخبارات پاکستان نقش را در حملات سیزدهم این ماه بر سفارت امریکا در کابل بازی کرده بود.

به گفته خلیلزاد، شاید در واقعیت اختلاف نظرهای در داخل حکومت پاکستان موجود باشد. تعداد از اعضای معتدل حکومت پاکستان شاید حمایت از طالبان را همچو اقدام دفاعی برای موجودیت یک حکومت دوست در افغانستان و هم برای مقابله با نفوذ هندوستان بعد از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بدانند. خواست ها و جاه طلبی های جیوپولیتیک و عقاید مذهبی در بین تعداد از اعضای استخباراتی پاکستان شاید اهداف وسیع تر داشته باشد که حتی آسیای میانه را هم در بر بگیرد.

در حال حاضر ادامه حمایت پاکستان از طالبان و دیگر تندروان می تواند، امریکا را ضربه جدی بزند.

به گفته خلیلزاد، واشنگتن نیاز دارد که اسلام آباد رویه خود را عوض نموده و آن را همین حال تغییر دهد.

این به این معنا که به یک دیپلوماسی سخت و جدی نیاز است.

زلمی خلیلزاد همچنان نوشته است، اسلام آباد باید در پروسهء مذاکرات با طالبان سهیم باشد، زیرا اگر نباشد، طالبان را از هر نوع مذاکره ممناعت خواهد کرد، حتی رهبران طالبان را که با حکومت افغانستان و امریکا مذاکره می کنند، تهدید می کند.

این موضوع باید تغییر کند، هر سه کشور باید در این مساله سهیم گردند. و اگر طالبان از مذاکرات ابا ورزند، پاکستان باید مخفیگاه های آنها را جدی تر هدف قرار دهد، زیرا ایالات متحده به این هدف سالانه، بیش از یک ملیارد دالر به پاکستان می دهد.

از سوی دیگر اگر پاکستان در همکاری خود ناکام بماند، واشنگتن باید کمک هایش به اردو و استخبارات آن کشور را قطع نموده نهادهای ملکی و جامعهء مدنی را در آن کشور تقویت بخشد،

حملات بر شورشیان را در امتداد سرحد تشدید نموده و برای وارد نمودن فشار بالای پاکستان از سوی کشورهای دیگر، همکاری شود، و اگر نیاز باشد آن کشور باید در انزوا قرار گیرد.

به گفته خلیلزاد، حتی با وجودیکه ایالات متحده نیروهایش را در افغانستان کاهش می دهد، این کشور توانایی را که برای پیروزی نیاز است، داراست، پس به گفته وی نباید گذاشت که تلاش های یک دهه به هدر رود، وارد نمودن فشار بالای پاکستان جهت همکاری، فرق بین برد و باخت در افغانستان خواهد بود.
XS
SM
MD
LG