لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۶

افغانستان: شبکه القاعده در منطقه حضور فعال دارد


داکتر زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان پیام رییس جمهور کرزی را بخوانش گرفت
داکتر زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان پیام رییس جمهور کرزی را بخوانش گرفت
حضور شبکه القاعده در منطقه، دست آورد های 10 ساله افغانستان و کنفرانس های بن و استانبول، از مهم ترین مسایلی بودند که وزیر خارجه افغانستان در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد روی آنها تماس گرفت.

داکتر زلمی رسول به نماینده گی از افغانستان در این اجلاس سخنرانی کرد زیرا رییس جمهور کرزی پس از آگاهی خبر کشته شدن برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح افغانستان به کابل بازگشت.

زلمی رسول در پیامی از سوی رییس جمهور کرزی گفت که شبکه القاعده در منطقه حضور فعال دارد:
«القاعده با وجود از دست دادن رهبرانش در منطقه فعالیت دارد و شورش های طالبان بحیث یک چالش بزرگ برای کشور ما موجود است.»

در بخشی از این متن، داکتر زلمی رسول گفت که افغان ها مشکلاتی زیادی را در مبارزه علیه تروریزم متقبل شده اند اما به مبارزه خود ادامه خواهند داد. رییس جمهور کرزی در این اعلامیه به موضع گذشته اش تاکید کرده که تروریزم از قریه ها و شهر های افغانستان دور هستند.

این سخنرانی وزیر خارجه در حالی صورت گرفت که رییس شورای عالی صلح افغانستان در یک حمله انتحاری در کابل کشته شد و گفته می شود که مرگ او بالای روند صلح افغانستان تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته داکتر زلمی رسول تلاش های استاد ربانی برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان با اهمیت بوده است. او افزود برای جلب و جذب مخالفین، تنها اقدام نظامی کافی نیست:
«رهبران مخالفین که در بیرون سرحدات افغانستان بسر می برند و می توانند در سیاست و حکومت کشور نقش داشته باشند، استقبال خواهند شد، در صورتی که روابط با القاعده را قطع کنند، خشونت ها را کنار بگذارند و قانون اساسی افغانستان را بپذیرند.»

زلمی رسول همچنان گفت که سال 2011 برای افغانستان با اهمیت بوده و مهم ترین تحول، آغاز انتقال مسوولیت های امنیتی به نیرو های افغان بود. او افزود که افغانستان علاوه بر انتقال مسوولیت های امنیتی به تقویت اقتصاد هم نیاز دارد که به مراتب بیشتر از پروسه انتقال وقت خواهد گرفت.

وزیر خارجه افغانستان همچنان گفته که کنفرانس دوم بن برای افغانستان یک فرصت خواهد بود تا در باره پروسه انتقال و روند صلح و مذاکره به شرکای بین المللی خود معلومات بدهد:
«مهم ترین همه در بن، ما برای تعهد دوامدار جامعه بین المللی درخواست خواهیم کرد تا افغانستان را پس از سال 2014 میلادی و با پایان یافتن ماموریت نظامی هم کمک کنند.»

انتظار می رود کنفرانس دوم بن به تاریخ پانزدهم دسمبر برگذار شود. وزیر خارجه افغانستان همچنان می گوید، که در دوم نومبر امسال، کنفرانس منطقه یی در استانبول ترکیه برگذار خواهد شد که در آن در باره صلح و ثبات منطقه یی و راه های حل سیاسی افغانستان تمرکز می شود.

در مسایل مربوط به جهان، داکتر زلمی رسول در پیام رییس جمهور کرزی گفت که افغانستان شورای انتقالی لیبیا را به رسمیت می شناسد و همچنان از شمولیت فلسطین بحیث عضو دایمی سازمان ملل متحد حمایت می کند.
XS
SM
MD
LG