لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

رییس جمهور کرزی قبل از سفر به امریکا نوار عنوانی استاد ربانی را شنیده بود


رییس جمهور کرزی این نوار صوتی توسط رییس دارالانشای شورای صلح شنیده بود
رییس جمهور کرزی این نوار صوتی توسط رییس دارالانشای شورای صلح شنیده بود
رییس جمهور کرزی، می گوید، او به واسطهء رییس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان به این نوار صوتی دست یافته است.

آقای کرزی که در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد، گفت در این نوار صوتی که در آن پیام مولوی عنایت الله یک عضو گروه طالبان جا داده شده، پرسش ها و پیشنهاداتی در رابطه به صلح مطرح شده است.

آقای کرزی گفت، پیش از قتل استاد ربانی و سفر وی به ایالات متحده امریکا این نوار را که به گفتهء او عنوانی استاد ربانی فرستاده شده بود، شنیده است.

«قبل از این که من به سوی نیویارک حرکت کنم، آن پیام را شنیدم، عجیب است که در این پیام، عنوانی استاد گرامی و شهید ما به نام استاد محترم، استاد گرانقدر، و القاب بسیار با احترام و محترمانه خطاب شده است. راجع به صلح، پیشنهاد ها و سوال ها مطرح شده و به نام شورای عالی صلح به احترام صحبت شده است. دیدیم که آن احترام آن القاب و آن پیام صلح، پیام صلح نبود بلکه خدعه بود، از نام قرآن استفاده خدعه، از نام صلح استفاده خدعه و قاصد قاتل.»

اما رییس جمهور کرزی نه گفت که در این پیام چه پرسش ها و چه پیشنهاد های در رابطه به تامین صلح در کشور مطرح شده است.

در عین حال رحمت الله واحد یار رییس کمیته دعوت و ارتباط شورای عالی صلح و مشاور دارالانشای این شورا در کابل به خبرنگاران گفت، مهاجم انتحاری که آقای ربانی را کشت،
رحمت الله واحد یار رییس کمیته دعوت و ارتباط شورای عالی صلح و مشاور دارالانشای

پیش از اینکه با استاد ربانی دیدار کند، می گفت که برای استاد ربانی یک پیام صوتی خاص دارد و این پیام را صرف به خود آقای ربانی می سپارد.

به گفتهء آقای واحدیار این مهاجم انتحاری پیش از اینکه با آقای ربانی دیدار کند، یک پیام دیگر را به برخی از اعضای شورای عالی صلح نیز شنوانده بود.

«در پیام آنان چندین مساله شامل بود که بخش های از آن تشویق کننده بود، به عنوان مثال در آن گفته شده بود، که حاضر هستیم تا با جانب افغانی مذاکره کنیم. در این پیام هم چنان گفته شده که دو پیام داریم، یکی به شورای عالی صلح و دیگر پیام خاص به استاد است که باید به طور مستقیم به استاد برسد و برای کس دیگری اجازه نمی دهیم، تا آن را بشنود. عصمت نام هم به آقای ستانکزی گفته بود که بخش دیگر این پیام را نمی توانم در اختیار شما قرار بدهم، ستانکزی هم پذیرفته و گفته این پیام امانت استاد است و خودش آن را بشنود.»

مشاور دارالانشای شورای عالی صلح می گوید، پیش از این که عصمت الله با استاد ربانی ببیند، از سوی محافظان استاد ربانی تلاشی شده بود، اما مواد انفجاری را در دستار خود جا سازی کرده بود.

استاد برهان الدین ربانی رییس جمهور پیشین افغانستان و رییس شورای عالی صلح افغانستان، شام روز سه شنبه از سوی شخصی که خودش را پیام آور صلح معرفی کرده بود، کشته شد. قرار است جنازهء استاد ربانی به روز جمعه در تپه وزیر محمد اکبر خان به سپرده شود.
XS
SM
MD
LG