لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۲

«اجرای عملیات شب هنگام در افغانستان توقف داده شود»


در این گزارش گفته شده، که زیان عملیات شبانه، عملیاتی که سبب خشم روزافزون مردم در افغانستان شده، نسبت به مفاد آن بیشتر است. به اساس این گزارش، ظرف دو سال گذشته،عملیات شب هنگام نیروهای خارجی در افغانستان، 4 تا 5 برابر بیشتر شده است.

مقام های نهاد موسوم به Open society Foundations که مرکز آن در امریکاست و Liaison Office یا دفتر ارتباط می گویند، این گزارش را به طور مشترک ترتیب داده اند.

ایریکا گاستون مسوول برنامه هایOSF به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، از دیر زمان به این سو در عملیات شبانهء نیروهای خارجی در افغانستان، به مردم این کشور خسارات مالی و جانی وارد شده است.

«نیروهای بین المللی به تکرار گفته اند، که برای جلوگیری از حملات شورشیان به اجرای عملیات شبانه نیاز دارند. آنان طوری استدلال می کنند، که این عملیات زیاد مهم است و بازداشت یک فرد مشکوک در روز دشوار است. در برخی موارد شاید این مساله درست باشد، نه در تمام موارد. حکومت افغانستان همه روز به طور موفقانه افراد مشکوک را بازداشت می کند. در بسیاری موارد مربوط به بازداشت های شبانه که ما ارزیابی کردیم، راه های دیگری برای دستگیری افراد نیز وجود داشته است.»

به گفتهء خانم گاستون، آنان این گزارش را بر اساس صحبت با 70 خانواده و بزرگان قومی در ولایات کابل، ننگرهار، کنر، لغمان، قندهار، خوست، پکتیا و قندز ترتیب کرده اند.

خانم گاستون می گوید، به اساس دریافت های آنان، زمانی که نیروهای ناتو عملیات شبانه را بالای یک خانه انجام می دهند، در کنار بازداشت مخالفان مخفی شده در خانه، دیگر افراد این خانواده را نیز با خود می برند.

در این نشست خبری همایون 30 ساله یکی از باشنده های ولایت خوست قصه کرد که چگونه دو عضو خانواده اش را چند ماه پیش در عملیات شب هنگام نیروهای ناتو از دست داد.

«آنها برادرم ابراهیم را که متعلم صنف دوازدهء مکتب بود، با گلوله بستند و او را کشتند، پس از آن برادر دیگرم را که ازدواج کرده بود، دستانش را بستند و با خود بردند، زمانی که پدر و مادرم آمدند، پدرم را نیز هدف قرار دادند.»

اما نیروهای بین المللی در حالی که اجرای عملیات شب هنگام را مهم و ضروری می دانند، می گویند که در مورد این گزارش غور خواهند کرد.

جنرال کارستن جکوبسن سخنگوی آیساف:
«بیشتر از 90 درصد عملیات شبانه با شرکت نیروهای افغان اجرا می شود، در 85 درصد عملیات شب هنگام حتی یک فایر هم صورت نمی گیرد و در بیشتر از 50 در صد این عملیات، فرد مورد هدف، بازداشت و یا هم کشته می شود.»

عملیات شبانهء نیروهای خارجی در افغانستان خشم رییس جمهور این کشور را نیز بار ها بر انگیخته است. اما باوجود تقاضا هایی مکرر آقای کرزی از نیروهای بین المللی برای جلوگیری از ادامهء اجرای این عملیات، گفته می شود، ساحات مختلف افغانستان شاهد عملیات شبانه است که به اساس گزارشها در آن عمدتاً غیر نظامیان صدمه می بیننند.
XS
SM
MD
LG