لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

فرید، طفل که قربانی فقر شده است


فرید، طفل چهار سالهء که از سوختگی و سوء تغذی رنج می برد
فرید، طفل چهار سالهء که از سوختگی و سوء تغذی رنج می برد
داكتران شفاخانهء اطفال شبرغان می گویند: بسیاری از والدین به دلیل فقر كودكان شان را می فروشند اما كسانیكه طفل را می خرند به آن توجه نكرده و این اطفال به سوء تغذی و امراض گوناگون گرفتار می شوند.

فرید پسر 4 ساله که در سرویس تغذی داخل بستر است یكی از این كودكان است كه به گفته داكتران به سوی تغذی شدید مبتلا شده، دست و پای او هر بیننده را نگران می سازد.

فرید طفل 4 ساله كه باشنده شهر شبرغان است به گفته داكتر خلیل حیدری مسوول شفاخانه اطفال افغان ترك شبرغان، پدر فرید هشت ماه پیش در اثر یك حادثهء ترافیكی كشته شده و مادرش با یك مرد دیگر ازدواج كرده و طفل 4 ساله اش را در بدل 12000 افغانی به یكی از اقاربش فروخته است.

داكتر حیدری گفت:
شش روز پیش این طفل را به شفاخانه آورده اند كه در بدن این طفل علامات سوخته گی و پندیده گی دیده شده و چرگی كه در دست هایش موجود بود وضعیت طفل را بسیار خراب ساخته بود كه با تداوی دوامدار وضعیت طفل حالا بهتر شده است.

مادر كلان فرید كه از فرید مواظبت می كرد از حقیقت چشم پوشی نمود اما گفت: دست های فرید را بچه های همسایه با پلاستیك سوختانده است.

مگر داكتران شفاخانه علامات سوختگی دست های نازك فرید را چیزی دیگر فكر می كنند، اما قضیه تا هنوز روشن نیست كه این طفل فروخته شده به چه علت به این مصیبت گرفتار شده است.

مسوولان سازمان حقوق بشر می گویند: شرایط بد اقتصادی شماری زیاد از خانواده های بی بضاعت را در جوزجان مجبور ساخته
تا اقدام به فروش فرزند های شان نمایند.

خانم مغفرت صمیمی رییسهء سازمان حقوق بشر ولایات جوزجان، فاریاب و سرپل گفت: كسانیكه به فروش فرزندان شان دست زده بی كاری و فقر را از عوامل اصلی این كار عنوان کرده اند.

به گفته خانم صمیمی، اقدام شماری از خانواده های بی بضاعت به فروش كودكان شان نگرانی نهاد های جامعهء مدنی و مدافع حقوق
زنان و اطفال را نیز به بار آورده است.

قرار اظهارات خانم صمیمی، در كنوانسیون ملل متحد پیرامون حقوق اطفال كه افغانستان از امضا كننده گان آن می باشد، هر نوع استثمار اطفال منع می باشد.

مطابق ماده 35 این كنوانسیون، حكومت باید هر گونه تلاش را به عمل آورد تا مانع هر گونه گروگان گیری، فروش اطفال و تجارت اطفال گردد. باید جلوی پیشرفت این موضوع گرفته شود.


گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG