لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

طالبان چی می خواهند؟


در پیامی که به مناسبت ختم ماه رمضان و حلول عید سعید فطر پخش شده است، ملا محمد عمر در شرایطی که امریکا خروج قوت های نظامیش را از افغانستان آغاز کرده، دیدگاه طالبان را در مورد مسایل عمدهء کشورمطرح کرده است. این دیدگاه رهبر طالبان توجهء رهبران امریکا، ناتو، افغان ها و حکومت های منطقه را به خود جلب نموده است.

احمد رشید نویسنده و ژورنالیست پاکستانی در وبلاگ روزنامهء نیویارک تایمز می نویسد:
ملا محمد عمر امکان مذاکرات با امریکایی ها و تقسیم قدرت را با حکومت فعلی افغانستان رد نکرده، با تاکید می گوید که طالبان به انحصار قدرت علاقمند نمی باشند. وی برای نخستین بار اقرار می کند که طالبان با امریکایی ها مذاکرات را انجام داده اند، ولی تاکید می کند که این مذاکرات نه یک دیالوگ سیاسی، بلکه در زمینهء رهایی زندانیان طالب بوده است.

ملا محمد عمر می گوید، امارت اسلامی افغانستان خواهان استقرار یک رژیم مستقل اسلامی حافظ منافع مادی و معنوی کشور و مردم بوده که بتواند به مثابهء یک میکانیزم سودمند تحمل مذهبی در منطقه عمل کند.

احمد رشید چنین ادامه می دهد:
یک منبع آگاه و موثق تاکید می کند که با وصف افشاگری ها در مطبوعات، تهدید اشتراک کننده گان در گفتگو ها و پرابلم های دیگر، مذاکرات هنوز هم ادامه دارد.
مذاکرات به خاطر رهایی زندانیان بخشی از تلاش ها برای به وجود آوردن فضای اعتماد و مساعد ساختن زمینه های لازم برای مذاکرات سیاسی وسیع تر می باشد.

با پذیرفتن مسالهء مذاکرات با امریکایی ها، ملا محمد عمر به جنگجویانش پیام واضح می فرستد که در آینده مذاکرات سیاسی ممکن بوده، به امریکایی ها این زیگنال را می دهد که آمادهء توسعهء مذاکرات جاری می باشد.

احمد رشید می نویسد:
ملا محمد عمر به طور قاطع می پذیرد که در آینده سیاسی افغانستان باید همهء اقوام سهیم باشند و تلاش می کند موقف برخی اعضای غیر پشتون اتحاد سابق شمال را را تضعیف کند که با طالبان هرگز مذاکره نخواهند کرد.
وی همچنان با تاسیس پایگاه های دراز مدت امریکا در افغانستان ابراز مخالفت کرده، خروج محدود قوت های نظامی امریکا و ناتو را از افغانستان نمی پذیرد.
وی خواهان خروج فوری امریکا و ناتو از افغانستان است.

احمد رشید نویسنده و ژورنالیست پاکستانی در وبلاگ روزنامهء نیویارک تایمز می نویسد:
ملا محمد عمر امیدوار است که با همسایه گانش و جهانیان در صلح به سر برده، می گوید، کاری نخواهد کرد که تنش ها بیشتر شوند.
وی با یک پیامی که بیشتر متوجه پاکستان و امریکاست می نویسد، طالبان یک رژیم دست نشانده را نپذیرفته، خواهان استقلال کامل افغانستان می باشند.
ملا محمد عمر از مقامات حکومتی می خواهد تا به مشارکت شان با مهاجمین پایان دهند و از جنگجویان خودش می خواهد که از لایحهء طالبان در مورد افراد ملکی، زنان و اطفال پیروی کنند.
ملل متحد و سازمان صلیب سرخ بین المللی به خاطر تلفات افراد ملکی در افغانستان، همواره از طالبان انتقاد کرده اند.

احمد رشید می نویسد:
در شرایطی که خشونت ها در افغانستان افزایش یافته است، به نظر می رسد که این پیام ملا محمد عمر می تواند یک نشانهء ممد برای انجام مذاکرات و تبادل نظر در مورد یک امکان توافق برای ختم جنگ، محسوب شود.
XS
SM
MD
LG