لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

مذاکرات سری امریکا با طالبان از داخل قصر ریاست جمهوری افغانستان افشاء شده است


یک مقام ایالات متحده امریکا تایید کرد که گفتگوها با طالبان به دلیل این که افشاء شدند و طیب آغا فرستاده ملا محمد عمر زنده ناپدید گردید، از هم پاشید.

ایالات متحده امریکا، بعد از این که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان از بیم این که در این مذاکرات در حاشیه قرار نگیرد و مذاکرات افشاء گردید، انجام این گفتگوها را تایید کرد.

مذاکرات طالبان در ماه جون تایید شد.اما در مورد محتوا، شکل و اشتراک کننده های آن، چیزی گفته نشده است.

یک مقام سابق ایالات متحدهء امریکا گفت: این گفتگو ها برای اولین بار در اواخر سال گذشته در قطر و دو ملاقات دیگر در آغاز سال جاری صورت گرفتتند. او گفت این جلسات در قطر و آلمان برگزار گردیده بودند.

یکی از دوستان دوران کودکی طیب آغا که نخواست نامش افشاء شود به اسوشیتد پرس گفت: طیب آغا در آلمان می باشد.

یک دیپلومات در منطقه گفت: بعد از این که ملاقات طیب آغا با امریکایی ها افشاء شد، طیب آغا به یکی از کشورهای اروپایی فرار کرد.

از هم پاشی گفتگو ها بین طیب آغا و ایالات متحده امریکا احتمالاً فرصت خوب را برای پایان جنگ طالبان علیه حکومت به حمایت امریکا در افغانستان، فراهم کرده بود. اما به گفتهء این مقامات، این فرصت از دست رفت.

یک مقام افغان گفت که این گفتگوها قصداً از داخل قصر ریاست جمهوری جاییکه دفتر رییس جمهور کرزی موقعیت دارد، افشا شد.

دلیل افشاء این مذاکرات کینه توزی حامد کرزی نسبت به امریکایی ها بود و این موضوع از سوی یک مقام غربی نیز تایید گردید.

به گفتهء این مقامات حامد کرزی بیم داشت که هر موافقتنامهء به میانجیگری واشنگتن صلاحیت او را زیر شعاع قرار می دهد.

آژانس خبری اسوشیتد پرس در جستجوی تایید این مساله به دفتر حامد کرزی مراجعه کرد. اما آنها موضوع را به حامد علمی یکی از سخنگویان حامد کرزی راجع ساخت که او از معلومات دادن از طریق تلیفون انکار کرد.

اسوشیتد پرس از قول آنانی که از موضوع آگاه اند، می نویسد که پاکستان در رابطه با این مذاکرات هم بی خبر قرارداده شده است.

یک مقام رسمی افغان که با طالبان در تماس است گفت: طالبان خواستند که از مذاکرات بین آنها وامریکاییان باید به پاکستان چیزی گفته نشود.

یک مقام سابق ایالات متحدهء امریکا که با این گفتگوها آشنایی دارد گفت: قطع تماس با طیب آغا ایالات متحده امریکا را نسبت به این مذاکرات بی میل ساخته و گذشته از آن کرزی را نزد امریکایی ها بی اعتبار نموده است.

به نوشته اسوشیتد پرس، چندین مقام ایالات متحدهء امریکا موافق اند که این افشاگری راه های دیپلوماتیک را محدود ساخته است. راه که کرزی و حلقات نزدیک به او را به خاطر این که آنها در حاشیه قرار می گیرند، نگران ساخته بود.

اما حامد کرزی می خواهد از راه شورای عالی صلح به این روند نزدیک شود.

یک عضو شورای عالی صلح که نخواست نامش گرفته شود گفت: افشاء این گفتگوها از عدم اعتماد و هماهنگی میان بازی کننان کلیدی این معامله نشاءت می گیرد. او گفت تمام بازی کنان معاملهء صلح که عبارت از ایالات متحده امریکا، حکومت افغانستان، شورای امنیت ملی افغانستان و شورای عالی صلح می باشند، هر یک بطور مستقیم تماس های جداگانهء را با شورشیان طالب بر قرار کرده اند.

بطور مثال، ایالات متحدهء امریکا مخفیانه با ابراهیم حقانی برادر جلال الدین حقانی که مسوول اداری شبکهء حقانی است، تماس مستقیم را بر قرار کرده است. در حالیکه نیروهای نظامی امریکا و ناتو در افغانستان این گروه را بزرگ ترین تهدید برای قوای خارجی در افغانستان می داند.

به نوشته اسوشیتد پرس، این تماس ها از سوی مقامات پاکستانی، افغان و ایالات متحده امریکا تایید گردیده است.

از سوی دیگر دیپلومات ها در منطقه می گویند: حامد کرزی با نماینده های حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار که خواهان سهم بیشتر در میز مذاکره و گفتگوی مستقیم با ایالات متحده امریکا می باشد، ملاقات کرده است.
XS
SM
MD
LG