لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

حامد کرزی: نیروهای افغان توانایی مبارزه با تروریزم را دارند


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
رییس جمهور کرزی به روز سه شنبه در یک نشست به اشتراک مقام های ارشد دولتی و خبرنگاران، تطبیق نخستین مرحلهء واگذاری مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان را موفق توصیف کرد.

رییس جمهور کرزی در بخشی از این نشست گفت که نیروهای افغان به طور کافی آموزش دیده اند و توانایی این را دارند تا به طور مستقل از خاک کشورشان دفاع کنند.

آقای کرزی با اشاره به آغاز روند انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان، گفت که اگر حملات مخالفان ادامه بیابد، به گفتهء وی این کار مخالفان تلاشی به هدف زمینه سازی برای ادامهء حضور نیروهای خارجی در افغانستان تلقی خواهد شد.

رییس جمهور کرزی بر خلاف عقیدهء شماری از کارشناسان افغان می گوید: نیروهای افغان نه تنها بدون کمک جامعهء بین المللی قادر به تامین امنیت کشور شان اند، بلکه به گفتهء وی این نیروها توانایی مبارزه با تروریزم را نیز دارند.

آقای کرزی این سخنان را به روز سه شنبه در میان مقام های ارشد دولت افغانستان در کابل ابراز کرد.

در این نشست رییس جمهور کرزی بیشتر روی موفقیت برنامهء واگذاری مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان و حفاظت از افغانستان به دست خود افغان ها تاکید کرد.
وی گفت:
« اگر مجادله با تروریزم و یا دشمنان افغانستان باشد، ما این کار را به خوبی و بدون تلفات انجام می توانیم و توان آن را هم داریم، حالا نیروهای اردو، پولیس و امنیت به طور کافی نیرومند شده اند، ظرفیت و قدرت کافی دارند و به طور کافی آموزش دیده اند.»

آقای کرزی هم چنان گفت که افغانستان دارای ثروت زیاد است و تاکید کرد که ما نمی خواهیم کمک های جامعهء بین المللی برای ابد با افغانستان ادامه یابد.

او هم چنان افزود که این کمک ها مایهء افتخار و خوشحالی برای افغان ها نیست.

آقای کرزی گفت: افغانستان توانایی دادن معاش به نیروهایش را دارد و به گفتهء وی نباید انتظار نشست تا ناتو و امریکا به این نیروها معاش بدهند.

وی گفت که نخستین مرحلهء واگذاری مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان به طور موفقانه به پایان رسید.

به گفتهء رییس جمهور کرزی مرحلهء دوم این برنامه در برخی دیگر از محلات نیز عملی خواهد شد، اما او به طور مشخص نگفت که کدام ولایات و شهر ها و چه زمانی تحت پوشش مرحلهء دوم برنامهء انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان قرار خواهند گرفت.

در این حال او از مخالفان دولت افغانستان هم خواست تا اسلحهء شان را به زمین بگذارند:
« ظاهراً شعار شان این است که در اینجا نیروهای خارجی آمده اند و این ها در مقابل شان می جنگند. پروسهء انتقال آغاز شد و دلیلی وجود ندارد که چه طالب و یا دیگران بالای مردم خود به عنوان ناتو، امریکایی و خارجی حمله کنند. اگر این ها به حملات خود بالای خاک ما ادامه دادند، پس این ها برای اسلام و وطن کار نمی کنند، بلکه برای همین خارجی های که امروز در اینجا هستند، کار می کنند تا حضور شان در افغانستان بقا پیدا کند.»

ایجاد روابط دراز مدت ستراتیژیک با ایالات متحدهء امریکا مسالهء دیگر بود که رییس جمهور کرزی در مورد آن صحبت کرد.

وی یک بار دیگر گفت که اگر شروط حکومت افغانستان برای ایجاد این روابط از سوی امریکایی ها پذیرفته نشود، روی همکاری های دراز مدت با مقام های امریکایی به توافق نخواهند رسید.

قانون مند شدن حضور نیروهای امریکایی در افغانستان، جلوگیری از خود سری های این نیروها، کنترول زندان ها به واسطهء حکومت افغانستان، تقویت و تجهیز نیروهای افغان، به مصرف رسیدن کمک ها به طور شفاف در افغانستان و چند شرط دیگر در لست پیشنهادات مطرح شده از سوی حکومت افغانستان به ایالات متحده امریکا شامل اند.
XS
SM
MD
LG