لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

امریکا می خواهد مثال تاریخی بلجیم را در افغانستان عملی کند


واشنگتن تلاش ها را برای تبدیل کردن افغانستان به سویس آسیای میانه ترک نموده و اکنون می خواهد که مثال تاریخی بلجیم را در این کشور عملی کند.

مقامات امریکایی می گویند: متوازن ساختن رقابت های هند و پاکستان در افغانستان، مشکل عمده بار آورده است.

پاکستان که در ده ها سال اخیر تلاش کرده است که نفوذ هند را در افغانستان محدود بسازد، می تواند در تشویق و یا بازداری طالبان برای صلح در افغانستان نفش عمده بازی کند.

وزیر خارجهء امریکا هیلاری کلنتن در اشاره به مشکلات افغانستان اخیراً گفته است که اگر به تاریخ گذشته عمیق نگاه شود، می توان راه حل برای مشکل افغانستان پیدا کرد.

به گفته وزیر خارجه امریکا، کنگره سال های 1814 و 1815 که در نتیجه آن یک دولت حایل و بی طرف در بلجیم تشکیل گردید، می تواند یک نمونه خوب برای افغانستان هم باشد.

روزنامهء فایننشل تایمز در این مورد نوشته که مقامات امریکایی گفته اند که تلاش های دپلوماتیک واشنگتن اکنون واقعاً بر ایجاد یک معاهده منطقوی تمرکز می کند که در نتیجه آن کشور های منطقه تعهد خواهند کرد که در رقابت های ذات البینی خود از افغانستان بحیث میدان جنگ استفاده نخواهند کرد.

در پاسخ به این سوال سناتور حزب جمهوریخواه ریچارد لوگر در مورد اهمیت یکجا نمودن روسیه، هند و پاکستان در موضوع افغانستان، وزیر خارجه امریکا خانم هیلاری کلنتن گفت: مثال کنگره وینا می تواند نمونه خوب برای افغانستان هم باشد.

او افزود:
« کنگرهء وینا یک مثال جالب تاریخی می باشد، زیرا در آن یک معاهده بین قدرت های منطقوی ایجاد شد که کشورهای بنی لوکس یعنی بلجیم، هالند و لوکزامبورک به حیث زون آزاد یا بی طرف معرفی شدند.»

خانم کلنتن افزود: اگر قدرت های منطقوی در جنوب شرق آسیا به این نقطه برسند، این یک نتیجه با ارزش خواهد بود.

حکومت افغانستان و وزارت دفاع این کشور نظر خانم کلنتن را در مورد تبدیل کردن افغانستان به یک زون بی طرف و حایل استقبال می کنند.
سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به روزنامهء فایننشل تایمز گفته است: آوردن صلح در افغانستان بدون همکاری کشورهای منطقه ناممکن است، زیرا این کشور ها در بحران افغانستان نقش عمده دارند.

اما با در نظرداشت رقابت های تاریخی، هند و پاکستان که در جریان جنگ افغانستان از گروه های مخالف یکدیگر حمایت می کردند، حتی اگر افغانستان یک کشور بی طرف هم اعلان شود، باز هم بر صداقت طرف مقابل اعتماد نخواهند داشت.

حمایت پاکستان از طالبان و اختلافات اخیر که حکومت افغانستان پاکستان را به فیر بیش از 470 راکت به خاک افغانستان متهم می سازد، رسیدن به چنین یک معاهده را مشکل می سازد.

به نوشته روزنامه، بدون شک در مذاکرات سه جانبه بین افغانستان، پاکستان و امریکا، از این به بعد هر بار این موضوع بررسی خواهد شد تا مشکلاتی که در راه رسیدن به آن وجود دارد حتی الامکان رفع شود.
XS
SM
MD
LG