لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

اوباما: رییس جمهور کرزی عین منافع ستراتیژیکی را دارد که ما داریم


رییس جمهور ایالات متحده امریکا بارک اوباما در آغاز مصاحبه اختصاصی خود با صدای امریکا در مورد پیشرفت های که بعد از افزایش تعداد عساکر امریکایی در افغانستان حاصل شده است روشنی افگند و گفت که با این تصمیم ابتکار عمل از دست طالبان گرفته شد، تلاشها برای تعلیم و تربیه قوای امنیتی افغانستان بیشتر گردید که در نتیجه آن تا سال 2014 تمام مسوولیت های امنیتی افغانستان بدست قوای خود این کشور انتقال خواهد کرد و زمینه برای برگشت قوای خارجی از این کشور فراهم خواهد شد.

یکی از سوال های خبرنگار صدای امریکا اندره دی نیسنیرا این بود که حکومت رییس جمهور کرزی در افغانستان اخیراً با لحن اعتراض آمیز علیه امریکا و ناتو صحبت می کند، آیا چنین اعلامیه ها امریکا را نا راحت نمی سازد که چگونه یک متحدی را در افغانستان انتخاب کرده است ؟ رییس جمهور اوباما در پاسخ اظهار داشت:

«بطور عموم به نظر من رییس جمهور کرزی عین منافع ستراتیژیکی را دارد که ما داریم یعنی ایجاد یک دولت مستقل و توانمند افغانستان که بتواند خودش سرنوشت خود را تعین کند و جامعه جهانی را در کل و ایالات متحده را بطور خاص بحیث حامی آرزوی افغانها حساب کند.»

رییس جمهور اوباما افزود بدون شک در حالات دشوار تشنج ظهور می کند مخصوصاً با حضور قوای خارجی در یک کشور. این واقعیت است که وقایع روزمره بعضاً سبب نا راحتی می شود، اما در نهایت منافع همه اینست که افغانستان یک پناه گاه برای تروریستان نشود و قانون اساسی آن رعایت شود. این تعهدات رییس جمهور افغانستان کاملاً مطابق است با منافع که من به حیث رییس جمهور امریکا به آن نگاه می کنم.

خبرنگار صدای امریکا از رییس جمهور اوباما سوال کرد، حالا که امریکا شمار عساکر خود را در افغانستان کاهش می دهد، آیا توجه به پاکستان بیشتر تمرکز خواهد کرد. رییس جمهور اوبا در پاسخ به این سوال گفت:

«تمرکز به سمت پاکستان، به نظر من دو سال قبل تغییر کرده بود. شما باید افغانستان و پاکستان را همچون جز یک مشکل حساب کنید. منطقه سرحدی را که عناصر افراطگرا تحت کنترول گرفته و برای القاعده پناه گاه مهیا کرده اند، از همین جا حملات بر افغانستان، پاکستان و در سرتاسر جهان پیش برده می شود. از این رو ما تلاش کردیم که همکاری خود را با پاکستان بیشتر بسازیم، البته که بعضی اوقات این عمل سبب تشنج هم شده است. در مجموع پاکستان در تلاش های استخباراتی به ما کمک کرده است مخصوصاً در حملات بر اهداف مهم در خاک این کشور. به نظر ما هیچ کشور به اندازه پاکستان از حملات تروریستی ضرر بیشتر ندیده است. از این رو همکاری در این عمل به نفع خود پاکستان هم است.»

رییس جمهور اوباما در مورد سردی در روابط امریکا و پاکستان گفت، به نظر وی چیزی که امروز واقع می شود این است که روابط آنها بیشتر صادقانه شده است یعنی اختلافات واقعی که وجود دارد، برملا شده است. بدون شک عملیات برای از بین بردن اسامه بن لادن تشنج را بیشتر ساخت اما امریکا همیشه برای پاکستان گفته بود که اگر در مورد اسامه بن لادن معلومات پیدا کند و بتواند او را هدف تیر قرار بدهد، این عمل را انجام خواهد داد. رییس جمهور اوباما افزود، حالا اگر پاکستان تمرکز بر این نکته کند که تهدید واقعی به تمامیت ارضی آن از افراطگرایان سرچشمه می گیرد، در آنصورت هیچ مشکلی در راه همکاری وجود نخواهد داشت، همکاری که منافع امنیتی امریکا، منافع امنیتی پاکستان و منافع امنیتی افغانستان در آن نهفته است.

در پاسخ به سوال دیگر که آیا پاکستان نقش بیشتری را در مبارزه علیه تروریزم به عهده خواهد گرفت، رییس جمهور اوباما گفت:

«به نظر من پاکستان همیشه تروریزم را مشکل دیگران حساب کرده و یا بعضی عناصر طالبان را بحیث وسیله نفوذ خود در افغانستان پنداشته است. ما به پاکستان نه تنها توصیه کرده ایم که تروریزم پاکستان را نسبت به هر کشور دیگر بیشتر متضرر ساخته و روابط آنرا با همسایه گان و دوستان مانند امریکا تحت فشار قرار داده است، بلکه این را هم گفته ایم که اگر پاکستان بر عوض طالبان این دوستی را با حکومت افغانستان آغاز کند، این عمل مثمر خواهد بود و هیچ دلیلی وجود نخواهد داشت که پاکستان از طالبان بحیث سنگر علیه افغانستان استفاده کند و برعکس باید حکومت افغانستان را بحیث شریکی ببیند که می تواند با آن کار کند.»

رییس جمهور اوباما در مورد نقش پاکستان در مصالحه ملی افغانستان هم صحبت کرده و گفت که رییس جمهور کرزی در ملاقات های اخیر خود در پاکستان با مقامات پاکستانی موافقه نمود که افغانستان و پاکستان با امریکا یک گروه واحد کاری را تشکیل بدهند که در مورد چگونگی مساعی صلح در افغانستان بحث کنند.
XS
SM
MD
LG