لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

فروش غذا های غیر صحی در مقابل مکاتب، صحت شاگردان مکاتب را تهدید می کند


در حالیکه گزارش ها نشان می دهند که تعدادی از شاگردان مکاتب شهر کابل در اثر استفاده از مواد خوراکی غیر صحی که در مقابل مکاتب شان به فروش می رسد به بیماری های مختلف مصاب شده اند، وزارت معارف افغانستان می گوید، روی برنامهء کار می کند که با تطبیق شدن آن، شاگردان در داخل مکاتب شان در بدل پرداخت پول به مواد غذایی صحی دسترسی خواهند داشت.

در دکان ها و کراچی ها که در مقابل مکاتب وجود دارد، انواع مختلف مواد غذایی مثل برگر، بولانی، چپس، منتو، تخم، شور نخود، مشنگ، نوشابه های مختلف، آیسکریم، ژاله، دوغ و امثال این ها به فروش می رسد.

زمانی که بخاطر تهیه این گزارش به ساحهء مکروریان رفتم، کراچی هایی مملو از انواع مختلف مواد خوراکی، مارکیت کوچکی را در برابر ساختمان لیسهء عالی عبدالهادی داوی تشکیل داده بودند.

اما گزارش هایی وجود دارد که برخی از مواد غذایی که در برابر مکاتب به فروش می رسند، صحی نبوده و سبب بیماری شاگردان می شود.

وزارت صحت عامهء افغانستان نیز استفاده از برخی مواد خوراکی را که در نزدیک مکاتب به فروش می رسند، برای صحت شاگردان مضر می داند.

شماری از شاگردان نیز تایید می کنند که استفاده از مواد غذایی در نزدیک مکاتب، آنان را بیمار ساخته است.

اما تعدادی از فروشنده هایی این مواد خوراکی می گویند، آنان کوشش می کنند تا از فروش مواد غیر صحی برای شاگردان مکاتب خود داری کنند.

به گفتهء این افراد، مشکلات اقتصادی آنان را مجبور ساخته تا در مقابل مکاتب مواد خوراکه را بفروش برسانند.

در این حال وزارت معارف می گوید: برای رفع این مشکل تلاش می کنند راه حلی را جستجو کنند.

محمد آصف ننگ معین تخنیکی و مسلکی وزارت معارف می گوید که آنها در نظر دارند که مواد خوراکه با کیفیت را برای متعلمین در داخل صحن مکاتب مهیا بسازند.

با وجودکه فروش مواد خوراکه در مقابل مکاتب در شهر کابل از سال ها بدین سو ادامه دارد اما مقام های مسوول از خانواده های شاگردان می خواهند تا در اختیار اطفال شان پول قرار ندهند تا آنها نتوانند این مواد خوراکه غیر صحی را خریداری نمایند.

به گفتهء این مقام ها درعوض باید خانواده ها برای کودکان شان مواد خوراکه صحی تهیه نمایند تا آنرا با خود به مکتب برده و در اوقات بیکاری از آن استفاده کنند.
XS
SM
MD
LG