لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۱

درهء انگشت شاه میله جای بی نظیر با مناظر جذاب


درهء انگشت شاه سرپل منظره های زیبا دارد كه برای هر بیننده تازه وارد در این ساحه، صحنه های جذاب و فراموش ناشدنی را خلق می كند.

راه چشمهء طبیعی انگشت شاه را در پیش گرفته ایم، اما این بار نه بخاطر بهره برداری یك سرك، افتتاح یك باب تعمیر مكتب و یا هم تهداب گذاری كلینیك صحی، بلكه هدف ما از رفتن به انگشت شاه اشتراك در میله بهاری و تابستانی است كه از برج ثور آغاز و تا آخر ماه سنبله دوام می كند.

فضای شهر سرپل را مثل همیشه غبار گرفته می بینم با فاصله گرفتن از شهر فضا روشن تر و هوا گوارا تر شده می رود. وقتی از شمال به سمت جنوب كوه ها پیش می رویم بالاتر از شبوگند و نرسیده به منظره زیبای انگشت شاه درهء به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می شود. بخش شرقی یعنی دست چپ به درهء خشك معروف است.

وقتی به نزدیك چشمه انگشت شاه رسیدم در آغاز چشم هر بیننده به درخت چنار بلندی كه رو به آسمان قامت بر افراشته می افتد به همین گونه از زیر درخت كه می گذری در سمت چپ منظرهء زیبا و شگفت انگیز انگشت شاه چشم آدمی را می رباید. این چشمه سار در دل كمر بزرگ و عمیق جا گرفته است در لحظه های نزدیك شدن به این چشمه سار تعدادی از محاسن سفیدان، جوانان و محصلان را مشاهده می نمایم كه مصروف میله هستند. چنین اندیشه و فكر برایم پیدا شد كه این میله مظهر عالی، یك پارچه گی و وحدت و همبستگی میان تمام ساكنان این سر زمین می باشد.

هزاره، تاجك، پشتون، ازبك و تركمن همه و همه با یك احساس مشترك به اینجا آمده اند و از آب و هوای خوشگوار انگشت شاه مستفید می شوند. در این میان تعدادی از محصلین پوهنتون جوزجان را می بینم كه به غرض تفریح به انگشت شاه آمده و یاد داشت های را در كتابچه های خاطرات شان می نویسند ومن هم موقع را غنیمت دانسته با 3 تن از این محصلین خواستم تا در رابطه به چشم دید شان از این ساحهء تفریحی برایم معلومات دهند.

محصلان گفتند: شایسته است كه به این مكان رسیدگی شود تا محل مناسب به عیادت گردشگران و سیاحان گردد.

چشمهء انگشت شاه منظرهء است كه از سینهء كوه سر برآورده و فواره آب ذلال و شیرین با سرو صدای زیاد به بیرون می غلطد و موج زنان مسیر سنگلاخ را در پیش می گیرد، قطر دهانهء هر یك از این سوراخ ها حدود 60 سانتی متر می باشد. آب صاف، گوارا و شیرین این چشمه سار از ارتفاع حدود 60 متر به سنگلاخ می ریزد. مقدار آب این چشمه به حدی است كه چرخ های یك آسیاب آبی را به آسانی می چرخاند.مردم از زیبایی های این ساحات استفاده می كنند كه از سقف زینه ها سنبل های تر و تازه چون چلچراغ مساجد به هر طرف آویزان است. هر چه به سمت انتهای دره به پیش می روی با مناظره های زیبا و قشنگ بر می خوری كه نظیرش را در هیچ جا وجود ندارد. اگر در همین لحظات به آسمان نگاه كنی تنها گاهی آسمان دیده نمی شود.

مردم محل می گویند: 89 سال قبل یكی از فرهنگیان در زمان امان الله خان از این چشمه و آبشار زیبا دیدن كرده و در اینجا میله ای ترتیب داده و این چشمه را چشمهء انگشت شاه نام گذاری كرده است.

در لحظه های بازگشت و عبور از تپه های كه برگ های درختان باغ ها و باغچه های دامنه های آن با ده ها رنگ روشن و زیبا، زیبایی خاص را به این منطقه بخشیده است و با تابیدن اشعهء آفتاب و وزیدن شمال آرام هر بخشی از باغ و باغچه ها به تابلوهای زیبایی می ماند كه گویا نقاشان در دایره به تصویر كشیده باشند و از تپه های بلند قریه شبوگند به طرف دامنه های آن در حركت شدم و به این آرزو كه هر ولسوالی و هر قریه كشور مانند وادی شاداب و چشمه های طبیعی انگشت شاه سر سبز و منور گردد و هیچ باشنده از شهر ها و روستا ها از نبود بازسازی رنج نبرد سوار بر موتر شده و راهی مركز سرپل شدم.

گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG