لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۵

مردم بغلان در اثر سرازیر شدن سیلاب های امسال شدیداً متضرر شده اند


سیلاب های امسال در ولایت بغلان گذشت، ولی تخریبات آن چهارده تن را كشت و هزاران فامیل دیگر در این ولایت را به نحوی متضرر كرد.

نظر به آمار های رسمی دولت در ولایت بغلان، افزون بر هلاكت چهارده تن، نزدیك به چهار صد منزل مسكونی، هزاران جریب زمین زراعتی در حال ثمر، ده ها كیلومتر سرك روستایی و شاهراه ها بیش از صد سربند كه هزاران جریب زمین از آنها آبیاری می شدند در نقاط مختلفاین ولایت از اثر همین سیلاب ها تخریب و صدها راس مواشی هم تلف شده اند.

غلام نبی روفی رییس ادارهء زراعت ولایت بغلان در مورد این كه چه مقدار زمین با حاصلات آن تخریب شده است، می گوید:
« تقریباً چهار هزار و هفتصد جریب زمین در سطح ولایت در اثر سرازیر شدن سیلاب ها تخریب شده و در ولسوالی خنجان تقریباً یک هزار درخت مثمر از بین رفته است.»

محمد نصیر كهزاد رییس مبارزه با حوادث ولایت بغلان می گوید: سیلاب های امسال افزون بر این كه هزاران جریب زمین كشت شده و باغ های مردم را نابود كرد، بیش از صد سر بند را هم تخریب نمود كه از اثر آن بیش از بیست هزار جریب زمین دیگر به شدت زیانمند شده اند.

هر چند به گفته محمد نعیم نوابی رییس آبیاری ولایت بغلان كار به موقع بالای ترمیم سربند ها آغاز شده است، ولی مردم می گویند پاك كاری سربند ها دیر اغاز شده و زیان بزرگ بر حاصلات مردم وارد گردیده است.

به هر حال، این كه چه كمك های به این سیلاب زدگان صورت گرفته است، محمد نصیر كهزاد رییس مبارزه با حوادث ولایت بغلان می گوید:
« در ولسوالی دوشی به 295 فامیل در ولسوالی خنجان به چهل فامیل ودر ولسوالی بنو به 35 فامیل متضرر مواد غذایی و غیر غذایی توزیع شده است.»

غلام نبی روفی رییس ادارهء زراعت این ولایت هم از اقدامات خود در جهت كمك رسانی به كسانیكه زمین های شان تخریب شده است، می گوید:
« ما بررسی های خود را در مورد تخریبات زمین ها انجام دادیم برای كسانیكه زمین های شان تخریب شده است در كشت بعدی بسته های زراعتی و همچنان پول برای ترمیم زمین های شان داده می شود. پروسهء این كار جریان دارد و شاید تا قبل از شروع كشت بعدی تكمیل گردد.»

اما مردم متضرر تا چه حد از این كمك ها راضی اند یك تن از این ها به رادیو آزادی گفت:
« نام من علی اكبر از قریه باجگاه ولسوالی خنجان ولایت بغلان استم. برای ما یك خیمه دو پیپ روغن كلان سه بوری آرد دو بوری برنج، دو كیلو چای و بیل و كلنگ دو دودانه كمپل داده اند و از این كه این كمك را برای ما كرده اند خیلی خورسند هستیم. و تقاضا داریم تا به به سایر مردمان آسیب دیده هم چنین همدردی صورت بگیرد.»
XS
SM
MD
LG