لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۳

کمسیون بررسی کابل بانک محمود کرزی را مبرا از هر اتهام اعلان کرد


محمود کرزی یکی از سهمداران کابل بانک
محمود کرزی یکی از سهمداران کابل بانک
کمسیونی که از طرف حامد کرزی رییس جمهور افغانستان برای ارزیابی تقلب بزرگ در کابل بانک تعیین شده بود، گزارش خود را روز یکشنبه صادر نموده و محمود کرزی برادر رییس جمهور را مبرا از هر اتهام اعلان کرد.

محمود کرزی بر حکومت برادر خود انتقاد کرد و گفت که بی کفایتی در حکومت وی به اوجش رسیده و رییس جمهور زمینه را برای تاراج مردم مساعد ساخته است.

عزیزالله لودین رییس کمسیون بررسی کابل بانک در یک نشست خبری اعلان کرد که محمود کرزی برادر حامد کرزی یکی از شرکاء و سهم داران کابل بانک بود که این سهم داران در مجموع 925 ملیون دالر را بدون سند، قرضه گرفته اند.

عزیزالله لودین در این نسشت خبری افزود: در حال حاضراز مجموع قروض برداشته شده از بانک، انتظار می رود که به زودی 347 ملیون دالر آن پرداخته شود.

وی در مورد محمود کرزی برادر حامد کرزی گفت:
« از برادر رییس جمهور محمود کرزی نوشته کرده بودند که او 22 ملیون دالر قرضدار است، ما وقتی که او را خواستیم، آقای کرزی به برخی چیزها اعتراف کرد و گفت که او مبلغ از بانک قرضدار است. ولی در همین مدتی که ما بانک را بررسی می کردیم او از مجموع قرضداری خود، حدود 4 ملیون دالر را نقد به بانک پرداخت.»
عزیزالله لودین گفت: محمود کرزی برای تصفیه باقی قروضش باید به هیات تعیین شده مراجعه کند.

رییس کمسیون بررسی کابل بانک همچنان در مورد سهم دار دیگر این بانک برادر مارشال فهم معاون اول رییس جمهور گفت:
« دوم چیزیکه یاد کردند از حاجی حَسین فهیم بود که او خودش نزد هیات آمد و اعتراف کرد که وی از بانک قرضدار است، ولی در مقابل تمام جایدادیکه او دارد در ضمانت بانک ثبت است و گفت، هر وقت که من پول را ندادم، بانک می تواند جایداد مرا به فروش رساند.»

همزمان گزارش می نویسد که قروض وابسته به چهره های شناخته شده سیاسی خلاف توقع خیلی هنگفت اند. عزیز الله لودین گفت: 207 تن که قرضهء بدون اسناد گرفته اند، شامل اعضای پارلمان و وزرای کابینه نیز می باشند.

لودین اضافه کرد، سه تا چهار وزیر بر حال کابینه هم از کابل بانک قرضه گرفته اند. اما لودین از آنها نام نه برد و صرف از جنرال دوستم یاد کرد که در حدود یک صد هزار دالر قرض گرفته است.

عبدالقدیر فطرت رییس بانک مرکزی افغانستان اخیراً در پارلمان افغانستان گفت که محمود کرزی هنوز 22 ملیون دالر قرضدار می باشد که این موضوع از سوی آقای کرزی رد شده بود.

اما محمود کرزی، رییس بانک مرکزی، وزارت مالیه و برخی ادارات را مقصر دانسته می گوید که او از بانک قرضه گرفته است اما آن را دوباره تصفیه کرده است.
وی گفت:
«من از آنها قرضه گرفته ام. یک قرضه من در مورد موترهای تیویتا بود که آن را با سودش دادم، قرضهء دیگر در مورد فابریکه سمنت بود که آن را نیز تصفیه کردم و قرضه سوم را که برای خریداری سیخ گول گرفته بودم و در این معامله خساره کردم بازهم قرض آن را تصفیه کردم. هم چنان 400 هزار دالر سهم خود را نیز واپس نمودم. حالا من قرضدار آنها نیستم.»

محمود کرزی در گفتگوی با روزنامه نیویارک تایمز در رابطه با بحران کابل بانک بر حکومت افغانستان انتقاد کرده گفت که حکومت تا حد زیاد بی کفایت است.

او با اشاره به تعدادی از کارمندان دولتی هم چنان بر رییس جمهور کرزی انتقاد کرده گفت:
« برادرم اساساً 600 هزار نفر را جواز تاراج مردم را داده است.»

منظور محمود کرزی از 600 هزار نفر کارمندان حکومت افغانستان بود.

در این میان کمک کننده های بین المللی این مطلب را مشخص ساخته اند که آنها به نجات کابل بانک علاقمند نیستند. از سوی دیگر صندوق بین المللی پول به حل بحران کابل بانک به یک شرط می نگرد و می گوید که ادامهء کمک های خارجی ارتباط به حل مشکل کابل بانک دارد.
XS
SM
MD
LG