لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

رابطهء ناگسستنی بین گروه القاعده، اردوی پاکستان و لشکر طیبه وجود دارد


یک مقام بلند رتبهء استخبارات امریکا اخیراً کتابی نوشته که در آن در مورد ارتباط بین اردوی پاکستان با گروه القاعده و لشکر طیبه تحقیق شده است.

مرگ دراماتیک اسامه بن لادن و محاکمهء دو مرد پاکستانی الاصل امریکایی در امریکا به اتهام ارتباط با گروه های تندرو پاکستانی، بحث ها در بارهء ارتباط بین لشکر طیبه، اردوی پاکستان و گروه القاعده را یک بار دیگر داغ ساخته است.

بروس ریدلی یک مقام بلند رتبهء اسبق استخبارات امریکا هم در کتابش زیر نام «آغوش مهلک» همین موضوع را واضح ساخته است.

در گزارشی که نشریهء دیکان کرونیکل در همین مورد نوشته، آمده است: با افزایش فشار امریکا بالای اسلام آباد، اردوی پاکستان دست و پاچه و حکومت به رهبری صدراعظم یوسف رضا گیلانی کنترول خود را از دست داد.

به گزارش این نشریه، پاکستان در موقف دفاعی قرار گرفت و موضوع حق دفاع از حاکمیت ملی خود را مطرح کرد.

وزیر داخلهء هند، پالانیاپان چیدام بارام، خواستار تعقیب قضیهء حملات تروریستی بالای شهر ممبیی شد و دفتر صدراعظم هند که از روابط بین هند و پاکستان نگران است، در این باره خاموشی اختیار کرد.

وزیر خارجهء پیشین ایالات متحدهء امریکا، هنری کیسینجر، این دیپلوماسی را به یک بازی شطرنج تشبیه می کند.

او گفت: هر کس در این بازی ساحهء بیشتر را اشغال کند پیشگامتر است.

کیسینجر می گوید: نسبت به سال 2001، اکنون نقش هند در افغانستان ضعیف تر شده است. به باور او اکنون هند می خواهد در پهلوی مصرف یک و نیم ملیارد دالر در افغانستان، اکنون پنجصد ملیون دالر دیگر را نیز در پروژه های انکشافی در این کشور به مصرف برساند.

نشریهء دیکان کرونیکل می نویسد: هند حامی رییس جمهور حامد کرزی است و به خاطر ختم این بازی به امریکا اتکا دارد.

به نوشتهء نشریه، با وجود سفر یک هفته پیش صدراعظم هند به کابل، نقش دهلی جدید در افغانستان محدود مانده است.

نویسنده به این باور است که با وجود تکذیب این موضوع از سوی اردوی پاکستان، استدلال می شود که سفر صدراعظم یوسف رضا گیلانی به موهالی هند، با تایید اردوی پاکستان صورت گرفته است.

به اساس گزارش دیکان کرونیکل، وضعیت پس از مرگ اسامه بن لادن در شبکهء القاعده خیلی تغییر کرده است.

صدراعظم پیشین پاکستان نواز شریف هم خواستار تحقیقات در بارهء کشته شدن اسامه بن لادن در ایبت آباد شده است.

تحقیقی که در کتاب بروس ریدلی نشر شده و ثابت شدن ارتباط بین دو فرد پاکستانی الاصل با گروه های تندرو پاکستانی را نشان می دهد که بین گروه القاعده، اردوی پاکستان و لشکر طیبه رابطهء ناگسستنی وجود دارد.

نشریه می افزاید، 2005 سال خیلی مهم بود چون در همین سال اسامه بن لادن به ایبت آباد آمد و طالبان تحت نظارت ادارهء استخبارات پاکستان دوباره شکل گرفتند.

در این مقاله آمده است که در همین سال تحت حاکمیت پرویز مشرف ،اردوی پاکستان و ادارهء استخبارات این کشور، این بازی شطرنج را آغاز کردند.

هدف آنها این بود تا افغانستان را دوباره تحت کنترول افرادی بیاورند که به منافع پاکستان تمایل دارند.
XS
SM
MD
LG