لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۹

بارک اوباما: امریکا برای کشتن رهبران القاعده و طالبان مستقلانه عمل خواهد کرد


بارک اوباما رییس جمهور امریکا
بارک اوباما رییس جمهور امریکا
رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا، بارک اوباما در مصاحبهء با بی بی سی گفت: در صورتیکه ایالات متحده از حضور کدام رهبر دیگر تندروان در پاکستان آگاه شود، وی دستور حملهء دیگر در خاک پاکستان را صادر خواهد کرد.

اوباما در پاسخ به سوالی که اگر پناه گاه یکی از رهبران گروه القاعده و یا رهبر طالبان ملا عمر در پاکستان و یا کشور مستقل دیگر تشخیص شود، اقدام ایالات متحده چه خواهد بود گفت: در صورت ضرورت واشنگتن مستقلانه عمل خواهد کرد.
وی در ادامه گفت:
« وظیفهء ما حفظ امنیت ایالات متحدهء امریکاست. ما به حاکمیت ملی پاکستان خیلی احترام داریم، اما اجازه نخواهیم داد تا کسی فعالانه برای کشتن مردم ما و متحدین ما برنامه ریزی کند و این برنامه ها بدون آن که ما اقدامی کنیم، عملی شوند.»

در پاسخ به این اظهارات بارک اوباما، یک سخنگوی رییس جمهور پاکستان فرحت الله بابر گفته است، ما باید از اقدامات انفرادی و یکجانبه دوری کنیم و در مبارزه با تروریزم، بالای همکاری با هم تمرکز داشته باشیم.

فرحت الله بابر نخواست بیشتر از این در بارهء سخنان رییس جمهور امریکا چیزی بگوید.

حملهء نیروهای خاص امریکایی بالای اقامتگاه اسامه بن لادن در ایبت آباد پاکستان، روابط بین واشنگتن و اسلام آباد را به شدت متضرر ساخت.

سیاستمداران پاکستانی این حمله را نقض حاکمیت ملی پاکستان خوانده و گفتند: اجازه نخواهند داد تا چنین عمل تکرار شود.

اما آنچه بارک اوباما در گفتگو با بی بی سی گفت، نشان می دهد که تکرار حملهء مشابه در خاک پاکستان از امکان به دور نیست.

نصر الله ستانکزی، استاد در پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل، این اظهارات رییس جمهور اوباما را ادامهء از فشارهای واشنگتن بالای اسلام آباد می خواند.

ستانکزی می گوید: در صورت افزایش این فشارها، یا اسلام آباد خواسته های امریکا را پذیرفته و روابطش با واشنگتن را از سر خواهد گرفت و یا هم با ترک امریکا هم پیمان های دیگر در منطقه خواهد یافت.

اقدامات اخیر مقامات پاکستانی این مفکوره را تقویت کرده که پاکستان در سدد یافتن هم پیمان های دیگر در منطقه است.

رییس جمهور پاکستان، آصف علی زرداری در تازه ترین سفرش به مسکو روسیه را یکی از دوستان نزدیک پاکستان خواند و صدراعظم پاکستان یوسف رضا گیلانی در سفر به چین بالای هم پیمان بودن اسلام آباد و پیکنگ، تاکید کرد.
XS
SM
MD
LG