لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۱:۵۰

کانگرس امریکا، روابط با پاکستان را مورد بحث و بررسی قرار داد


کانگرس ایالات متحده امریکا روابط میان این کشور و پاکستان را که بگفته بعضی از سناتورهای امریکایی حتی قبل از کشته شدن اسامه بن لادن هم سرد و پیچیده بود به بحث و بررسی گرفتند. سناتور جان کیری رییس کمیته روابط خارجی سنای امریکا گفت، قتل بن لادن توسط قوای خاص امریکا بعد از تقریباً یک دهه مبارزه علیه تروریزم سوال های زیادی را بوجود آورده و باید بپرسیم که:

«آنها چه فکر می کردند که چه کسی در عقب آن دیوار های به ارتفاع پانزده فت زندگی می کرد؟ آنجا آیا کدام سطحی از تشویش یا کنجکاوی وجود داشت؟ چطور می توانست بن لادن نا یافته و کشف نشده در نزدیکی یک قشله بزرگ نظامی (معادل اکادمی نظامی ویست پاینت امریکا) زنده گی کند، جایکه اشفاق کیانی لوی درستیز پاکستان یک هفته قبل در بیانیه ای پیروزی اردوی پاکستان را در مبارزه علیه تروریزم جشن گرفت؟»

این سوال ها و سوال های مشابه راجع به تصمیم پاکستان در ریشه کن کردن تروریزم در قلب این کشور، نه تنها در میان اعضای کانگرس امریکا جریان دارد، بلکه سر خط خبرها، روزنامه ها وگزارش های خبری تلویزیون ها را در ایالات متحده امریکا بخود اختصاص داده است.

اما این کانگرس امریکا است که موضوع سیاست واشگنتن را در برابر اسلام آباد دوباره تعین و بررسی می نماید. جان کیری رییس کمیته روابط خارجی سنای امریکا گفت، با وصف ناکامی خیره کننده، اسلام آباد یک شریک مهم در مبارزه علیه تروریزم می باشد، پاکستان در گذشته برای کشتن فعالین القاعده کمک نموده و معلومات اساسی استخبارات تهیه کرده است.

هرچندی که جان کیری و بعضی از سناتورها دوام مصروفیت با پاکستان را تایید کردند، ولی دیری نگذشته بود که سوال کمک ها برای پاکستان بلند شد. بعضی از سناتورها پیشنهاد کردند، در صورتی که معلوم شود پاکستان می دانست اسامه بن لادن در کجا پنهان شده بود، در آن صورت کمک سه ملیارد دالر که سالانه به پاکستان فرستاده می شد باید تحت غور قرار داده شود.

بعضی دیگری از سناتورهای امریکایی پیشنهاد کردند، تا زمانی که آصف علی زرداری جواب سوالها را تهیه نکرده باشد، کمک ها با این کشور به تعویق بی افتد. برای سال مالی 2012 میلادی، قصر سفید 2.3 ملیارد دالر اضافی مشخصاً در خواست نموده تا اسلام آباد را در مبارزه علیه تروریزم کمک نماید.

موعید یوسف تبعه پاکستانی و مشاور در موسسه تحقیقاتی صلح در واشنگتن که او نیز در مجلس استماعیه کانگرس حضور داشت گفت، قطع کردن کمک بمثابه از دست دادن پاکستان خواهد بود و پیشنهاد کرد که یک مقدار کمک ها مشروط ساخته شود به معیارهای حکومت داری و سیاست مالی بهتر.

اما سناتور بنجامین کاردن از حزب دموکرات گفت:
«تحت چنین احوال و اوضاع، ما باید آماده قطع کمک ها باشیم. یا حد اقل تا زمانی که شرایط کاملاً بر آورده نشده باشد، کمک ها به تعویق انداخته شود، زیرا ما در برابر مالیه دهنده گان امریکا مسوولیت داریم.»

میخاییل کریپون یک متخصص امور جنوب آسیا که در مجلس استماعیه کانگرس حاضر بود گفت:
«برای پاکستان حالا آسانتر است و مصلحت برای داشتن روابط با ایالات متحده امریکا اینست که دنبال ایمان الظواهری برود. شخص شماره دوم القاعده شاید هنوز در پاکستان باشد و من فلکر می کنم این بهترین فرصت برای نیروهای امنیتی پاکستان است در این مورد کمک نمایند.»
XS
SM
MD
LG