لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۳

روسیه می خواهد خود را در جهان به حیث یک قدرت بزرگ انرژی تثبیت کند


بمباردمان های جیت های جنگی نیروهای ایتلافی به رهبری ایالات متحده امریکا بر تاسیسات نظامی کشور لیبیا که از ذخایرعظیم نفت برخوردار است و مبارزه علیه انتشار تشعشات رادیو اکتیف دستگاه های هسته یی جاپان که در اثر زلزله و سونامی تخریب شده اند، باعث شده است که نگرانی های در مورد تمویل انرژی در جهان در آینده نیز افزایش یابند.

اما روسیه از این نگرانی ها مبراء است. در هفته جاری به خاطر نا آرامی های اخیر در کشور های شرق میانه، نرخ یک بیرل تیل خام به 105 دالر افزایش یافت. بلند رفتن نرخ تیل به کشور های تولید کننده و صادر کنندهء نفت این امکان را می دهد که خود را از رکود اقتصادی جاری جهان نجات داده دوباره اقتصاد شان را احیا نمایند.

روسیه با استفاده از بی ثباتی اخیر ناشی از انرژی تلاش دارد خود را در سطح جهان به حیث یک ناجی نشان دهد. ولادیمیر پوتین صدراعظم روسیه در هفته گذشته پیشبینی کرد که روسیه در سال آینده اندازه عواید خالص ملی خود را را به سطح سال های پیش از بحران خواهد رساند.

ولادیمیر پوتین برخلاف معمول که همیشه بالحن تند صحبت می کرد، در هفته گذشته با لحن دوستانه در رابط با بحران هسته یی جاپان، با این کشور وعده کمک سپرد. پوتین پیشبینی کرد که خسارات وارده ناشی از زلزله و سونامی در جاپان به زمان زیاد نیاز دارد تا تولید انرژی در این کشور دو باره احیا شود.

او گفت:
« با در نظر داشت این وضعیت ما باید در شرق دور پلان پروژه های استخراج هایدرو کاربن به شمول استخراج گاز را انکشاف دهیم.»

پوتین گفت که در پایپ لاین نفت اروپا تیل بیشتر را پمپ کرده و صادرات گاز مایع را به جاپان آزاد خواهد کرد. پوتین همچنان تمدید انرژی برق را به جاپان پیشنهاد کرد و همزمان با آن، او از سرمایه گزاران جاپانی را دعوت کرد تا در حوزه گاز سایبیریا سرمایه گزاری کنند.

اما عده از کارشناسان هوشدار دادند که تلاش های روسیه به خاطر تثبیت آن کشور به حیث یک قدرت انرژی ممکن امید های را که برای اصلاحات اقتصادی حکومت به میان آمده از بین ببرد. زیرا کرملین وعده سپرده بود که به خاطر بحران اقتصادی با در نظرداشت کاهش در عواید نفت در سیستم اقتصادی کشورش اصلاحاتی را به میان می آورد.

اما اندری پیانت کوفسکی کارشناس امور سیاسی می گوید که بحران جاری در شرق میانه برعکس، روسیه را خیلی زود به موقف اقتصادی سال های پیش از بحران جهانی می رساند. موقف که پول نقد از بابت فروش تیل به این کشور به طور سیل آسا سرازیر می شد.

وی افزود:
«ما دو باره به وضعیت جهانی سال های 2006 و 2007 بر می گردیم که در آن زمان تقاضا برای یک ابر قدرت انرژی شعار رسمی تبلیغات در این کشور بود. این برای یک زمانی کوتاه و برای یک گروه محدودی از مردم یک خبر خوب است. ولی یقیناً برای کشور خبر خوب نیست.»

پیانت کوفسکی می گوید، حوادث اخیر در جهان ممکن نظریات رهبران روسیه را که در برابر غرب یک موقف خصمانه اتخاذ کرده بودند، تقویت کند. کار شناسان می گویند که ناامنی های جاری در شرق میانه نرخ تیل را در سال جاری بیشتر از این هم بلند خواهد برد و نرخ یک بیرل تیل ممکن است به 108 دالر برسد.

به گفته کار شناسان این موضوع برای منتقدین پوتین خبر خوبی نیست. زیرا اکثریت به این باور اند که پوتین در نظر دارد که دوباره در انتخابات سال آینده خود را کاندید کند و اگر بازهم به حیث رییس جمهور روسیه انتخاب شود، برای 12 سال د یگر در قدرت باقی خواهد ماند.
XS
SM
MD
LG