لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۸

ژورنالیستان افغان و پاکستانی به هدف آشنایی بیشتر، در کابل گردهم آمدند


شماری از ژورنالیستان افغان و پاکستانی به هدف بحث و گفتگو در رابطه به مشکلات کنونی در عرصه های مختلف در دو کشور و مسوولیت ژورنالیستان ورسانه ها برای رفع آن، در کابل گردهم آمدند.

نجیبه ایوبی یکی از برگزارکننده های نشست گفتگوی رسانه های افغانستان و پاکستان می گوید، این نشست آغاز یک برنامه سه ساله است تا در این جریان ژورنالیستان دو کشور با هم بیشتر آشنا شده و در فعالیت های مسلکی باهم همکاری نزدیک داشته باشند.

به باورخانم ایوبی ژورنالیستان دو کشور می توانند در کاهش نا امنی ها در کشور های شان نیز نقش برجستهء داشته باشند.
خانم نجیبه افزود:
«این آغاز برنامه سه ساله می باشد که هدف آن آشنایی ژورنالیستان دو طرف مرز افغانستان و پاکستان می باشد که با هم در همکاری نزدیک کار کنند.»

افغانستان و پاکستان از جملهء کشور های به شمار می روند که گفته می شود کار رسانه یی در آنها با مشکلات گوناگون روبرو است. مبارزهء جهانی با تروریزم و درگیری مسلحانه با گروه طالبان در این دو کشور سبب شده است که سالانه دهها خبرنگار در جریان فعالیت های مسلکی جان خود را از دست بدهند.

در این حال ژورنالیستان افغان و پاکستانی مشکل عمده در برابر کار خبرنگاری را در این دو کشور نا امنی ها می دانند.

ظاهر شاه شیرازی مسوول تلویزیون دان نیوز پاکستان می گوید، ژورنالیستان دو طرف سرحد مسوولیت دارند تا با تهیه برنامه ها و گزارش ها در راستای کاهش مشکلات مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دو کشور سهم گیرند.

به باور آقای شیرازی تلاش های همه جانبه و مشترک می تواند مشکلات موجود در افغانستان و پاکستان را از بین ببرد.

آقای شیرازی گفت:
« وضعیت و اختلافات کنونی که میان افغانستان و پاکستان وجود دارد، نیاز است تا برای حل آن رسانه های دو کشور تلاش کنند. بر علاوه رسانه ها در مسایل انکشافی و اجتماعی حل مسایل قومی هم نقش عمده دارند زیرا هردو کشور فعلاً در حالت جنگ قرار دارند. و برای ختم جنگ و از بین بردن تروریزم اگر تلاش مشترک میان دو کشور موجود نباشد، بسیار دشوار خواهد بود تا این مشکلات رفع گردد.»

در روز نخست نشست گفتگوی رسانه های افغانستان و پاکستان در کابل، مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز اشتراک داشته و از ژورنالیستان دو کشور خواستند تا به دور از حلقات سیاسی به گونهء مستقل فعالیت های شان را ادامه دهند.

در گذشته نیز چندین بار نشست های مشابه میان ژورنالیستان افغان و پاکستانی در دو کشور راه اندازی شده است.
گفته می شود که بسیاری از رسانه ها در این دو کشور با مشکلات مسلکی نیز روبرو بوده و بیشتر گزارش های که از طریق این رسانه ها پخش می شوند، نا درست و نا متوازن می باشد.

به باور شماری از آگاهان امور راه اندازی چنین نشست ها و بحث ها می تواند نقش مهمی را برای از بین بردن چنین مشکلات ایفا کند.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG