لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

«دیدگاه همسایه های افغانستان در ایجاد پایگاه نظامی امریکا اهمیت اساسی را دارد»


حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
به دنبال اعتراض شدید روسیه مبنی بر ایجاد پایگاه های دایمی نظامی ایالات متحده در افغانستان، رییس جمهور کرزی هر نوع توافق در این خصوص را مشروط بر آوردن صلح و ثبات در افغانستان می داند.

آقای کرزی که به روز شنبه در کابل با خبرنگاران صحبت می گرد گفت، گرفتن تصمیم در مورد ایجاد روابط استراتیژیک و پایگاه های دایمی امریکا در کشور از صلاحیت های حکومت نبوده و این تصمیم مربوط به شورای ملی، لویه جرگه و در کل مردم افغانستان می باشد.

در عین حال رییس جمهور افغانستان نظریهء کشور های همسایه را در این زمینه نیز با اهمیت خواند و افزود:
«دیدگاه همسایه های ما اهمیت اساسی را دارد، ما اعلامیه دولت روسیه را شنیدیم در این مورد. ما در جزیره زنده گی نمی کنیم بلکه در منطقهء که کشور های همسایه پر قدرت دارد و منطقه که پر تشنج است، با تمام این حقایق و برای منفعت ملی افغانستان، و برای امن و صلح در افغانستان و اراده مردم افغانستان این کار صورت خواهد گرفت.»

این اظهارات در حالی ابراز می گردد که به تازه گی روسیه در مورد تصمیم ایجاد پایگاه های نظامی امریکا در افغانستان واکنش نشان داده و از ایالات متحده خواسته است تا دست به چنین اقدام نزند.

وزارت خارجهء روسیه با نشر اعلامیهء گفته است که حتی بحث کردن در این مورد تلاش های صلح در افغانستان را متضرر ساخته و سبب خشم کشور های منطقه خواهد شد.

از سوی دیگر شماری از آگاهان امور امنیتی نیز مخالف ایجاد این پایگاه ها در افغانستان هستند. جنرال امرالله امان یکی از این آگاهان می گوید، ایجاد پایگاه های دایمی نظامی امریکا در افغانستان برانگیختن حساسیت های کشور های منطقه را به همراه خواهد داشت.

آقای امان افزود:
«باید ساختن پایگاه نظامی در افغانستان به اتفاق و هم نظری جامعه جهانی صورت گیرد.»

رییس جمهور کرزی پس از اشتراک در یک نشست امنیتی جهانی که حدود دو هفته پیش در شهر مونیخ آلمان راه اندازی شده بود، از علاقمندی مقامات امریکایی مبنی بر ایجاد پایگاه های دایمی نظامی آن کشور در افغانستان خبرداد اما گفت که تصمیم نهایی در این زمینه از سوی افغان ها و بر اساس منافع ملی کشور گرفته خواهد شد.

در عین حال این تصمیم واکنش های شماری از مقام ها و حلقات سیاسی را در داخل افغانستان نیز در پی داشته است.

جنرال عبدالرحیم وردگ وزیر دفاع افغانستان گفته است که ایجاد پایگاه های دایمی نظامی امریکا می تواند امنیت را در دراز مدت در کشور تضمین کند، اما محمد اسماعیل سرپرست وزارت انرژی و آب افغانستان و یکی از قوماندانان سابق جهادی به شدت از نظریات آقای وردگ انتقاد کرده از وی خواست تا این اظهاراتش را پس بگیرد.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG