لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

هیلاری کلنتن: طالبان نمی توانند وقت ما را ضایع کنند یا ما را شکست دهند


وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا هیلاری کلنتن می گوید، یگانه راه برای طالبان این است که ارتباط شان را با القاعده قطع کنند، قانون اساسی افغانستان را بپذیرند و در آینده در مذاکرات صلح سهم بگیرند.

کلنتن این سخن را هنگام سخنرانی در مرکز تحقیقاتی جامعهء آسیا در نیویارک گفت.

او افزود، طالبان نمی توانند وقت ما را ضایع کنند و یا ما را شکست دهند، بناً راه دیگر ندارند به جز این که رابطهء شان را با القاعده قطع کنند.

او اظهارات رییس جمهور امریکا باراک اوباما را، تکرار کرده گفت، برخی از سربازان امریکایی در ماه جولای امسال، خروج شان از افغانستان را آغاز خواهند کرد و تا سال 2014 مسوولیت های امنیتی افغانستان به نیروهای امنیتی خود این کشور سپرده خواهد شد.

وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا گفت، در پهلوی عملیات نظامی تلاش ها در دو بخش دیگر نیز در افغانستان افزایش یافته اند، یکی تقویت حکومت افغانستان و دوم تلاش های دپلوماتیک برای برقراری صلح.

هیلاری کلنتن افزود، امریکا برای حل معضلهء افغانستان تلاش های سیاسی را آغاز کرده است تا بتواند طالبان را از القاعده جدا سازد و تا به به این گونه، فعالیت مخالفان مسلح حکومت افغانستان پایان یابد.

به گفتهء هیلاری کلنتن، درین صورت القاعده تنها خواهد ماند و مجبور به عقب نشینی خواهد شد.

هیلاری کلنتن این سخنان را در مراسمی گفت که در آن دپلومات متقاعد امریکایی، مارک گراسمن، به حیث نمایندهء خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان معرفی شد. پیش از گراسمن ریچارد هالبروک درین موقف ایفای وظیفه می کرد. او در سن 69 ساله گی در سیزدهم ماه دسمبر سال گذشته در نتیجهء یک حملهء قلبی در گذشت.

وزیر خارجهء ایالات متحدهء آمریکا هیلاری کلنتن در سخنرانیش گفت، مارک گراسمن همپیمان های امریکا را خیلی خوب می شناسد و می داند که تلاش های مشترک به هدف حل مشکلات موجود را چگونه تنظیم کند.

کلنتن ابراز اطمینان کرد که آقای گراسمن در وظیفهء جدیدش موفق خواهد بود.

گراسمن به حیث سفیر ایالات متحدهء امریکا در پاکستان و ترکیه ایفای وظیفه کرده و همراه با ریچارد هالبروک، در امضای تفاهمنامهء دیتون که جنگ بوسنیا را پایان داد نیز کمک کرده است.

او از سال 2001 تا 2005، معین امور سیاسی وزارت خارجهء امریکا بود.
XS
SM
MD
LG