لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۰

ذخایر ذغال سنگ افغانستان حدود سه ملیارد متر مکعب تخمین شده است


مسوولین تصدی ذغال سنگ شمال می گویند، ذخایر زیر زمینی ذغال سنگ در این کشور دها برابر بالاتر از آنچه است که تا هنوز تخمین شده است.

انجنیر عبدالخالق تصمیم رییس این تصدی از این که بررسی های انجام شده چه مقدار بوده حرفی نه زد ولی گفت، آنچه را که تثبیت کرده اند کمتر از 10 درصد ذغال سنگی است که در این کشور قرار دارد.

وی که یک کار شناس ارشد در امور معادن ذغال سنگ است می گوید، به باور او تا سه ملیارد متر مکعب ذغال سنگ در زیر خاک این کشور پنهان است که قسمت اعظم آن تا هنوز کشف نه شده و همچنان دست نخورده باقی مانده اند.

وی افزود:
« سروی درست نشده است حتی همین ذغال سنگی را که ما استخراج می کنیم 10 درصد ذخایر همین معدن به صورت درست تثبیت نشده است. می توانیم حدث بزنم معادن ذغال سنگ در کشور که از بدخشان شروع و تا غرب کشور ختم می گردد بالا تر از دو یا حدود سه ملیارد متر مکعب ذغال می باشد که هنوز قسمت اعظم آن کشف نشد و در زیر خاک قرار دارند.»

آقای تصمیم که افغانستان را از لحاظ داشتن ذخایر ذغال سنگ یکی از غنی ترین کشور های در منطقه می داند می گوید، اگر این معادن که مانند یک کمر بند از شمال شرق تا غرب کشور افتیده اند کشف و مورد استفاده قرار بگیرند می توانند در رشد اقتصاد مملکت و اشتغال زایی در کشور خیلی ممد و موثر واقع شوند.

وی گفت همین حالا که ذغال سنگ افغانستان به کشور پاکستان صادر می گردد، از آن نفع زیاد بدست می آید و اگر بقیه معادن هم کشف و استخراج گردند می توانند دها هزار نفر را صاحب کار و اقتصاد کشور را به گونه قابل ملاحظه بالا ببرند.


بشیر احمد غزالی
XS
SM
MD
LG