لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

در سومین روز نیز ولسی جرگه نتوانست رییسش را انتخاب کنند


محمد سرور عثمانی رییس موقت ولسی جرگهء افغانستان
محمد سرور عثمانی رییس موقت ولسی جرگهء افغانستان
نماینده های مردم در ولسی جرگهء افغانستان در سومین روز آغاز رسمی کار خود، هم موفق به انتخاب رییس این جرگه نشدند.

در جلسهء عمومی روز دوشنبه اعضای ولسی جرگه پس از بحث ها و ارایه نظریات متفاوت با اکثریت آرا فیصله کردند تا روز چهارشنبه بار دیگر به هدف انتخاب رییس ولسی جرگه، به پای صندوق های رای می روند.

هر چند بحث های نماینده های مردم نسبت به دو روز گذشته تند تر بود، اما محمد سرور عثمانی رییس موقت ولسی جرگه از اعضای این جرگه خواست تا برای حل مشکل موجود به آرامی راه حل مناسب را دریافت کنند.

در پایان جلسهء عمومی روز دوشنبه ولسی جرگه، آقای عثمانی فیصلهء نماینده های مردم را چنین اعلان کرد:
« اشخاص که می خواهند خود را در پست ریاست کاندید کنند درخواست های شان را بیاورند یک روز برای شان وقت می دهیم تا کمپاین کنند و روز بعد به طرف رای دهی می رویم. به اکثریت آرا فیصله شد تا رای دهی به روز چهارشنبه یعنی پس فردا صورت گیرد.»

این فیصله در حالی صورت می گیرد که عبدالرب رسول سیاف و محمد یونس قانونی نتوانستد در دور دوم انتخابات آرای لازم را برای احراز کرسی ریاست ولسی جر گه به دست بیاورند.

بحث ها میان نماینده های مردم در ولسی جرگه بر سر گزینش رییس این جرگه، از روز شنبه به این طرف ادامه دارد.

در دور نخست این رای گیری چهار تن از نماینده های مردم برای بدست آوردن کرسی ریاست ولسی جرگه خود را نامزد کرده بودند، اما هیچ یک از آنها موفق به کسب نصف از آرا برعلاوهء یک نشدند.

در رابطه به انتخاب رییس ولسی جرگه به روز یکشنبه نیز بحث های زیاد میان اعضای این جرگه صورت گرفت، اما به نتیجه نرسید.

در عین حال شماری از نماینده های مردم در جلسهء عمومی روز دوشنبه محمد سرور عثمانی رییس موقت ولسی جرگه را نیز مورد انتقاد قرار داده و گفتند که آقای عثمانی نتوانسته وظیفه اش را به درستی انجام دهد.

عبدالرب رسول سیاف یکی از اعضای ولسی جرگه گفت که آقای عثمانی باید مطابق به صلاحیت های رییس موقت اجراات کند.
وی افزود:
« به جناب رییس موقت مجلس پیشنهاد من این است که از ادارهء مجلس به طرف قوماندانی نرود، دیروز این جا یک بحث بود باید آن را جمع بندی می کرد و باید به اساس فیصله حکم را صادر می کرد، بدون جمع بندی برخواست و گفت که فردا انتخابات است.»

اما محمد سرور عثمانی می گوید که تمام فیصله ها و عملکرد او در مطابقت به قانون و در حضور تمام اعضای ولسی جرگه صورت گرفته است.

در فیصلهء جلسهء عمومی روز دوشنبه ولسی جرگه به صورت واضح گفته نشد که آیا آقای سیاف و آقای قانونی می توانند باز هم خود را برای بدست آوردن کرسی ریاست ولسی جرگه نامزد کنند یا خیر.
اما رییس موقت ولسی جرگه بدون آقای سیاف و آقای قانونی نام های حدود هشت تن از نماینده های مردم را به خبرنگاران گفت که خود را برای به دست آوردن ریاست ولسی جرگه نامزد کردند.

از سوی دیگر بسیاری از اعضای ولسی جرگه به این باور اند که در رای گیری روز چهارشنبه هم هیچ یک از نامزدان موفق به احراز کرسی ریاست ولسی جرگه نخواهند شد.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG