لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

حملهء انتحاری اخیر در کابل جان 6 عضو یک خانواده دانشمند را گرفت


حملهء انتحاری بعد از چاشت روز جمعه در کابل، جان شش عضو یک خانواده دانشمند را گرفت. حمیده برمکی، استاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل، شوهرش داکتر مسعود یما با چهار طفل، سه دختر و یک پسر سه ساله شان، در میان قربانیان بودند.

مثل دیگران، آنان هم، مشغول خریداری در فروشگاه به نام "فاینست" در منطقهء وزیر اکبر خان بودند که ناگهان صدای هولناکی در درون فروشگاه شنیده شد. فرد با مواد انفجاری داخل فروشگاه شده بود. راه گذری که در همان لحظات اول حادثه آن جا بود، آن چه را که از کارمندان فروشگاه شنیده بود با رادیو آزادی شریک ساخت چنین گفت:
«به مجردی که فرد انتحاری داخل شد، دو نفر را با مرمی کلشینکوف زد، بعد از آن به داخل پیش رفت و دید که آن جا خارجی ها مشغول خریداری بودند، بعد از آن خودش را انفجار داد.»

پولیس گفت که خارجی ها هم درین حادثه کشته شدند. عکس العمل ها در مورد این حادثه سریع و تند بودند. نجیب محمود استاد پوهنځی حقوق پوهنتون کابل که از همکاران و دوستان نزدیک حقوق دان برمکی و داکتر یما است، در مصاحبهء تیلفونی به رادیو آزادی گفت که ازین حادثه بسیاری از دانشمندان و مردم عادی متاثر شده اند.

وی افزود:
«بسیار جای تاثر است، واقعاً بسیار حیف است که ما به شکل ناگوارش، به شکل بسیار فجیعش یک خانواده را مکمل از دست می دهیم. تاثرات بیشتر مردم ازین بابت است که دولت افغانستان با کسانی مذاکره می کند، که آنان بسیار به افتخار در مطبوعات می گویند که: "ما عامل حملهء انتحاری در سوپر مارکیت فاینست هستیم"، در حقیقت آنان قتل یک طفل پنج ساله یا سه را به گردن می گیرند.»

مسوولیت این حملهء انتحاری را طالبان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به عهده گرفتند. مثل نجیب محمود و دیگر نزدیکان این خانواده، رییس جمهور کرزی هم گفت که از کشته شدن آنان متاثر شده است. آقای کرزی در اعلامیهء با محبوبهء حقوقمل سناتور پیشین افغانستان و مادر داکتر یما، ابراز همدردی کرد.

اما نظر نجیب محمود این است که حکومت افغانستان به جای گفتار، کردارش را در مورد گرفتن امنیت جان مردم جدی تر بسازد.
او گفت:
«اگر این حملات بیشتر شود، و دولت افغانستان صرفاً با کلمات به نام تقبیح و تاثر بخواهد با این مسایل برخورد بکند، باور من این است که مهاجرت های از نوع جدیدش آغاز خواهد شد که بیشتر مهاجرت های خواهند بود که دیگر دانشمندان این کشور فضای موجود را برای خود مساعد نخواهند دید و ازین کشور بیرون خواهند شد. برای این که پوهنتون ما، شفاخانه ما، سینمای ما، مسجد ما هیچ نقطه اش امن نیست.»

حمیده برمکی در پهلوی آن که استاد پوهنتون کابل بود، به حیث فعال حقوق بشر در کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان کار می کرد. شوهرش، مسعود یما در یکی از شفاخانه های نظامی کابل داکتر بود. او پسر محبوبه حقوق مل یکی از استادان پوهنتون کابل بود. رییس جمهور افغانستان خانم حقوقمل و شش تن دیگر را به حیث اعضای کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی تعیین کرد.

قانون اساسی که احترام به آن از شرط های اصلی حکومت افغانستان و حامیان غربیش برای گفتگو های صلح با طالبان مسلح بوده است. ولی طالبان تاکنون نه تنها که قانون اساسی را نپذیرفته اند، بل که خواهان خروج کامل نیروهای خارجی به رهبری امریکا، از افغانستان هم شده اند.

رییس جمهور امریکا بارک اوباما قبلاً، اعلان کرده است که در تابستان امسال خروج نیروهای امریکایی را از افغانستان آغاز خواهد کرد. اما، آیا آغاز روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، کافی خواهد بود که مخالفانان مسلح از انجام حملات انتحاری که قربانیانش بیشتر افراد ملکی مثل داکتر یما و اعضای خانواده اش هستند، دست بردارند؟
XS
SM
MD
LG