لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

بالای اوباما فشار آورده شده تا پلان افزایش نیروهای افغان را تصویب کند


رییس کمیتهء خدمات مسلح سنای ایالات متحده از حزب دیموکرات، گفت که بر رییس جمهور بارک اوباما فشار آورده تا به زودی پلان را در مورد افزایش شمار نیروهای اردو و پولیس افغانستان تصویب کند. ایالات متحده امریکا درنظر دارد که پروسه کاهش نیروهایش را در ماه جولای امسال در افغانستان آغاز کند.

سناتور کارل لیفن گفت که در دیدارش با رییس جمهور اوباما در قصر سفید از او خواسته است که بر اساس این پلان باید شمار نیروهای اردوی ملی افغانستان از 35 هزار نفر به 208 هزار نفر و شمار پولیس به 170 هزار نفر در سال 2012 میلادی، بلند برده شود.

رییس کمیتهء خامات مسلح سنا، هم چنان گفت که این پلان به حمایت رهبران نظامی امریکا، از جمله رابرت گیتس وزیر دفاع، مایک مولن، و جنرال دیوید پترویس قوماندان عمومی نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان نیاز دارد.

لفین که در یک کانفرانس خبری صحبت می کرد افزود، اوباما برایش گفته است که این موضوع تحت بررسی قرار دارد. دو سناتور دیموکرات دیگر، جک رید و جان تیستر هم درین کانفرانس حضور داشتند. هر سه شان اخیراً از افغانستان، عراق و یمن دیدن کرده اند.

به گزارش خبرگزاری اسوشتید پرس، سناتور لیفن گفت، شاید حکومت پاکستان مانع بر سر راه تصویب این پلان نظامی باشد، پلان که بر اساس آن نیروهای امنیتی افغان به 378 هزار نفر خواهند رسید.

افزایش در شمار نیروهای افغان به مصارف و آموزش بیشتر ضرورت دارد. رییس کمیتهء خدمات مسلح سنای امریکا گفت، از رییس جمهور اوباما خواسته است تا قبل از پیشنهاد بودجه اش در چهاردهم ماه فبروی، درین مورد تصمیم بگیرد. او افزود که در مورد مصارف دقیق افزایش نیروهای افغان چیزی نمی داند.

هر سه سناتور گفتند که از پیشرفت ها در افغانستان خرسند اند. آنان افزودند که نیروهای افغان و ایتلاف مسیر تحرک شورشیان را در جنوب افغانستان معکوس ساخته و بر مراکز طالبان در ولایات قندهار و هلمند تسلط حاصل کرده اند.
XS
SM
MD
LG