لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

افتتاح ولسی جرگهء جدید، پایان رکود سیاسی یا تصمییم در اثر فشار!؟


رییس جمهور افغانستان حامد کرزی روز چهارشنبه را روز افتتاح ولسی جرگه جدید افغانستان اعلان کرده و از این طریق به رکود سیاسی با اعضای نو پارلمان خاتمه داده است.

اما تحلیل گران به این نظر اند که آقای کرزی تحت فشار جامعهء جهانی این عمل را انجام داده و جامعه جهانی هم با این عمل خود یک خطایی دیگر را مرتکب شده و کسانی را به حیث نماینده گان مردم افغانستان قبول کرده است، که اکثریت آن ها به منافع ملی افغانستان پابند نیستند.

رییس جمهور افغانستان حامد کرزی شام شنبه بعد از اجلاس طولانی با اعضای نو ولسی جرگه موافقه کرد، ششم دلو شورای ملی نو افغانستان را افتتاح می کند. آقای کرزی بعد از آن که ستره محکمه افغانستان بر این تصمیم موافقه کرد، تصمیم خودرا در این مورد دیروز رسماً اعلان نمود.

در اعلامیهء ریاست جمهوری افغانستان آمده است که این تصمیم برای حفظ منافع ملی کشور اتخاذ شده است.

یکی از اعضای نو ولسی جرگه خانم شکریه بارکزی گفت به او روز یکشنبه احوال داده شد که این رکود سیاسی خاتمه پیدا کرده است.

اما تحلیل گران افغان می گویند که رییس جمهور کرزی تحت فشار جامعهء بین المللی به این تصمیم دست زده است . قبل از این تصمیم، ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا، کانادا و سازمان ملل متحد همه از نتایج اعلان شده انتخابات پارلمانی افغانستان حمایت کرده، رییس جمهور کرزی را تحت فشار قرار داده بودند که هرچه زودتر ولسی جرگه نو را افتتاح کند. اما رییس جمهور کرزی می گفت که در این انتخابات تقلب به اوج خود رسیده بود و محکمه خاص را برای بررسی شکایات انتخاباتی تعیین کرد.

سرمنشی پیمان ناتو اندریس فوگ راسموسن هم به این باور است که ولسی جرگه افغانستان باید هرچه زودتر به کار شروع کند. وی در بروکسل به خبرنگاران گفت:
«بگذارید یک بار دیگر بر آغاز کار به وقت پارلمان افغانستان تاکید کنم. به عقیدهء من 4 ماه قبل باید این عمل انجام می شد. ملیون ها افغان به صندوق های رای رفتند و آن ها سزاوار یک رهبری سیاسی قدرتمند در کشور خود می باشند. از این رو به نظر من وقت آن رسیده که پارلمان نو افغانستان بکار شروع کند.»

پیمان ناتو به این نظر است که حکومت رییس جمهور کرزی بیشتر بر مسایل امنیتی و بهبود سیستم اداری در افغانستان توجه کند، زیرا هر روز خشونت در افغانستان بیشتر می شود و سبب کشته شدن سربازان خارجی و افغان می شود و از همه مهم تر این که تعداد تلفات افراد ملکی هم در افغانستان از زمان سقوط طالبان در سال 2001 تا کنون به بلند ترین درجهء آن رسیده است.

تحلیل گر افغان و عضو ولسی جرگه سابق افغانستان کبیر رنجبر می گوید، رییس جمهور کرزی تحت فشار زورمندان و جامعهء جهانی این عمل را انجام داده است . به گفتهء او یک نوع قیام از سوی زورمندان بر علیهء حکومت آقای کرزی و بر علیهء قانون اساسی افغانستان صورت گرفته و جامعه جهانی نیز بدون منطق از این تصمیم حمایت کرده است.
وی می گوید:
«با بسیار تاسف باید بگویم که جامعهء جهانی هم گمراه شد، همان طوری که در کنفرانس بن گمراه شده بود و از این انتخابات غیر مشروع و فاسد حمایت کرد.»

به گفته آقای رنجبر یک تعداد افرادی که با زور و تقلب در انتخابات پیروز شده و دوسیه های جنایی علیه آن ها هنوز تصفیه نشده است، اکنون به پارلمان داخل می شوند و از مردم افغانستان نماینده گی می کنند.
XS
SM
MD
LG