لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۶

ویسترویلی: بعد از 2014 جرمنی افغانستان را تنها نه خواهد گذاشت


در میان نگرانی های موجود بخاطر پایان ماموریت نظامی نیروهای بین المللی در سال 2014 در افغانستان، وزیر خارجهء جرمنی اطمینان داده است، که افغانستان را تنها نخواهند گذاشت.

گویدو ویسترویلی به روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل، حمایت اش را از عملی شدن پروسه واگذاری مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان ابراز کرد.

اما وی تاکید کرد که اجرای این برنامه به آن معنی نیست که آنان با پایان ماموریت نظامی نیروهای بین المللی در سال 2014 در افغانستان، کمک های شان را با این کشور متوقف می سازند.

وی افزود:
«2011 سال مهم تصمیم گیری برای افغانستان است، زیرا امسال برنامه واگذاری مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان آغاز می شود و این برنامه باید به طور مسوولانه انجام شود. کمک های ما در دراز مدت با افغانستان ادامه خواهد داشت.»

وزیر خارجهء جرمنی هم چنان گفت که کشورش قرض 17 میلیون دالری اش بالای افغانستان را که از دوران گذشته باقی مانده، بخشیده است. آقای ویسترویلی به روز یکشنبه وارد کابل شد و با همتای افغانش دیدار کرد.
در این دیدار روی کدام مسایل صحبت شد، ازداکتر زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان می شنویم:
«در صحبت های که داشتیم راجع به مسایل دوجانبه، مساله انتقال امنیت به قوت های افغانی و موضوع پروسه صلح صحبت کردیم.»

گویدو ویسترویلی وزیر خارجهء آلمان پیش از این سفرش به افغانستان، به روز شنبه از پاکستان دیدار کرد. گفته شده است آقای ویسترویلی، در جریان دیدارش از پاکستان، روی نقش پاکستان در جهت تامین صلح و ثبات در افغانستان با مقامات پاکستانی صحبت کرده است.

به گفتهء آیساف، جرمنی حدود 4400 سرباز در افغانستان دارد که در چوکات آیساف در افغانستان سرگرم اجرای فعالیت های ضد شورشی و بازسازی اند. پس از ایالات متحده امریکا و بریتانیا، جرمنی سومین کشوریست که بیشترین سرباز را در افغانستان دارد.

وزیر خارجه جرمنی، در اواخر ماه قوس امسال، به اعضای پارلمان جرمنی گفت، کشورش در پایان سال 2011 شمار سربازان آلمانی را در افغانستان کاهش خواهد داد. آقای ویسترویلی هم چنان در جریان این سخنرانی اش گفته، که قصد دارند تمام نیروهای جرمنی در سال 2014 از افغانستان بیرون شوند، که این اظهارات وی مورد استقبال پارلمان آن کشور قرار گرفته است.

جرمنی در کنار کمک های نظامی، در بخش های بازسازی، حکومتداری و تقویت معارف نیز با افغانستان کمک های را انجام داده است. اخیراً سفیر جرمنی در کابل اعلام کرد که کشورش در سال 2011 بسته های کمکی به ارزش 400 میلیون یورو را در اختیار افغانستان می گذارد.
XS
SM
MD
LG