لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

«عملاً نا ممکن است تا جلو فرار شورشیان به پاکستان گرفته شود»


در حالی که توجه نیروهای امریکایی به جنگ علیه شورشیان طالب و دفاع از شهرهای آسیب پذیر افغانستان متمرکز ساخته شده، ولی عملاً نا ممکن است تا جلو فرار شورشیان به پاکستان گرفته شود. این مطلب را آژانس خبری اسوشیتد پرس به نقل از یک مقام بلند پایه نظامی امریکا گزارش داد.

دگر وال ویت لونگ می گوید، حفاظت از سرحد به مفهوم عنعنوی آن از یکطرف به منابع زیاد ضرورت دارد و از سوی دیگر ایجاب می نماید تا قبایل آنطرف سرحد که به شورشیان طالب پناگاهها و جای امن تهیه می دارند همکاری کنند.

یک مقام نظامی دیگر امریکایی به آژانس خبری اسوشیتد پرس گفته است، آنها امیدوارند که نظامیان پاکستانی در بسته کردن سرحدات اقدامات جدی تری انجام بدهند. اما این راپور ها را رد نمود که گویا نیروهای امریکایی عملیات شان را در مناطق قبایلی داخل خاک پاکستان توسعه خواهند داد.

دگروال لونگ که قوماندانی نیروهای امریکایی را در یک بخشی از شرق افغانستان بشمول ولایت خوست بعهده دارد گفت، این خام است که گفته شود جلو عبور و مرور شورشیان طالب را می توانیم بگیریم. اما افزود که نیروهای تحت قومانده او، هنوز هم برای کنترول سرحدات کار می نمایند.

اماهمین قوماندان امریکایی یکی از پایگاه امنیتی مرزی را بنام سپیره مسدود نموده است. ولایت خوست که در نزدیکی سرحد با پاکستان موقعیت دارد و جبهه مقدم جنگ نیروهای امریکایی برای کنترول در افغانستان می باشد، شاهد حملات مکرر دشمن بشمول حمله انتحاری سال گذشته در پایگاه مرزی دفتر CIA بوده است.

بنوشته آژانس خبری اسوشیتد پرس، شبکه حقانی در وزیرستان شمالی پایگاهها ایجاد کرده که از همین پایگاهها عملیات در افغانستان انجام می دهد. دگروال لونگ می گوید، بعد از راه اندازی عملیات نیروهای امریکایی و افغان علیه شبکه حقانی، علایم از امیدواری ها مشاهده می شود.

بگفته دگر وال لونگ، تعداد عملیات و گزمه های گشتی علیه شبکه حقانی در سال گذشته چار چند افزایش یافت و این باعث شد تا موثریت فعالیت های دشمن به نصف کاهش پیدا کند.

دگروال لونگ می گوید، شرایط در ولایت خوست نشان می دهد که مردم اکنون احساس می نمایند که امنیت بهتر شده و مهمتر این که مردم فکر می کنند ، حکومت محلی برای مردم کار می نماید. به باور دگروال لونگ، حکومت پاکستان به گروپ حقانی یک اندازه آزادی داده است تا در آینده ازین گروپ علیه رقیب دیرینه خود هند استفاده نماید.
XS
SM
MD
LG