لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

با وجود تشدید حملات علیه شورشیان، هنوز هم سرنوشت این استراتیژی روشن نیست


ستراتیژی ایالات متحده امریکا برای شکست القاعده و طالبان، نیروهای جنگی امریکایی را در افغانستان سه برابر و حملات طیارات بی پیلوط را در پاکستان دوبرابر ساخته، ولی با آنهم سرنوشت این ستراتیژی تا هنوز روشن نمی باشد. این مطلب را آژانس خبری فرانس پرس گزارش داد.

زمانی که بارک اوباما زمام قصر سفید را بعهده گرفت، 50000 عسکر اضافی به افغانستان فرستاد تا تحرک طالبان را تعویض و نیروهای امنیتی افغانستان را بسازد تا زمینه برای آغاز خروج نیروهای امریکایی در سال 2011 میلادی آماده شود.

در حال حاضر 140000 عساکر خارجی در افغانستان مستقر می باشند که یک سوم آن را نیروهای امریکایی تشکیل می دهد. اما با کشته شدن 683 عسکر خارجی، سال 2010 یکی از خون بارترین سال در افغانستان بوده و بطور اوسط در هر روز دو عسکر خارجی در افغانستان کشته شده اند. به اساس ارقام ملل متحد، تعداد تلفات مردم ملکی در شش ماه اول سال 2010 در افغانستان نسبت به شش ماه اول سال 2009 میلادی 30 درصد بیشتر می باشد.

در ماه جولای سال 2010، جامعه جهانی تصویب نمود تا در ختم سال 2014 میلادی، مسوولیت تامین امنیت به نیروهای افغان سپرده شود، اما فقط چهار ماه بعد در اجلاس لیزبن، بارک اوباما تایید کرد که نیروهای جنگی ایالات متحده امریکا شاید تا سال 2015 در افغانستان باقی بمانند. در ماه نومبر در یک راپور وزارت دفاع امریکا گفته شد که پیشرفت علیه شورشیان طالب نسبتاً کم و نا هموار بوده است و جنرال دیوید پترویس هم راجع پیروزی ابراز شک و تردید نمود.

واشنگتن هنوز هم مناطق قبایلی پاکستان را یکی از خطرناکترین محل در روی زمین فکر می کند. به اساس ارقام آژانس خبری فرانس پرس، با آنکه از اول ماه جنوری تا وسط ماه دسامبر سال جاری، 600 نفر در نتیجه حملات طیارات بی پیلوت امریکایی در مناطق سرحدی پاکستان کشته شده اند، ولی هنوز هم حملات تندروان اسلامی علیه غرب کاهش نیافته است.

چنانچه در اول ماه می یک حمله بمب گذاری در شهر نیویارک توسط یک شخص که در وزیرستان شمالی تربیه شده بود سازمان داده شد. حمله دیگری در ماه اکتوبر علیه کشور های اروپایی چیده شده بود که ریشه در پاکستان داشت. از لحاظ سیاسی، حکومت های افغانستان و پاکستان هم نسبت به هر وقت دیگر ضعیف تر می باشند.

چنانچه کارل آیکن بیری سفیر امریکا در افغانستان در یک یاد داشت محرم، کرزی رییس جمهور افغانستان را یک شخص ضعیف و بی بصیرت و نا آشنا به اساسات حکومت داری عنوان کرده است. در پاکستان هم، محبوبیت آصف علی زرداری به پایین ترین سطح نزول کرده و رییس جمهور زرداری بالای نظامیان کنترول ندارد. چنانچه با وصف فشار های واشنگتن مبنی بر حمله علیه طالبان افغان و شبکه حقانی، نظامیان پاکستانی مقاومت می نمایند.
XS
SM
MD
LG