لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۱

«خلاصهء از رویدادهای سال 2010 در عراق، پاکستان و افغانستان»


امسال که به پایان آن رسیده ایم دو انکشاف بزرگ در عراق رخ داده است، کاهش عمده قوای حربی ایالات متحده امریکا و انتخابات ماه مارچ که تاخیر 9 ماهه را در تشکیل حکومت جدید این کشور به همراه داشت. با وجود سراسیمگی سیاسی خشونت ها در این کشور گسترش نیافت و اقتصاد آن همچنان به کندی به رشدش ادامه داد.

نیویارک تایمز می نویسد، پاکستان یک سال دشوار تر داشت. سیل تابستان احتمالاً تعدادی از مردم این کشور را بیجا ساخت که در هیچ فاجعه طبیعی گذشته سابقه نداشت. خبر خوب این است که جنگ حکومت علیه طالبان پاکستانی تا حدی پیشرفت داشت. حتی اگر در سطح خشونت ها کاهش به عمل نیامده، حد اقل بر مناطق که مواضع مستحکم شورشیان دانسته می شد کنترل حکومت گسترش یافت.

به نوشته نیویارک تایمزباوجود آن که حملات طیاره های بدون پیلوت امریکا در مناطق قبایلی افزایش یافته است، متاسفانه در سال 2010 در سطح همکاری های پاکستان با ایالات متحده علیه گروه های تندرو در افغانستان پیشترفت ملموس به میان نیامده و حتی این همکاری ها تا اندازه کاهش یافته است.

روزنامه نیویارک تایمز می نویسد، افغانستان شاهد تکمیل شدن افزایش قوای امریکایی و ناتو بود که عمده ترین نقطه ستراتیژی باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده در ماه دسمبر 2009 را تشکیل می داد. رقم قوای امنیتی افغان و کیفیت این قوا رو به رشد است و ناتو نیز برنامه اش را روشن ساخته که تا سال 2014 با آنها به شراکت ادامه می دهد. به نوشته روزنامه زمانیکه ادعاهای بی شمار تقلب در انتخابات ولسی جرگه صورت گرفت این افغانها بودند که افغان های خود را حسابده قرار دادند که این روند نشاندهنده برخی از جنبه های شکننده سیستم دیموکراسی فعال در این کشور است.

روزنامه می نویسد، کابل و حومه آن که تحت کنترل قوای اردو و پولیس افغانستان قرار دارد از امنیت نسبی برخوردار است. اما گرایش خشونت ها این را نشان داده که شورشیان می توانند به حملات شان ادامه دهند.

باوجود افزایش کمک های ایالات متحده امریکا برای پاکستان مخفیگاه های تندروان در آن کشور به حیث عمده ترین مشکل باقی مانده است. نیویارک تایمز می نویسد، فساد به حیث بیماری همه گیر در حکومت کابل پا بر جاست و در مجموع مسیر اصلی جنگ در افغانستان روشن نیست.
XS
SM
MD
LG