لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۴

آیکن بیری: همکاری های امریکا در سال 2011 با افغانستان ادامه می یابد


کارل آیکن بیری سفیر امریکا در افغانستان
کارل آیکن بیری سفیر امریکا در افغانستان
سفارت امریکا در کابل می گوید، همکاری های ایالات متحده در سال آیندهء میلادی با افغانستان در بخش های نظامی و ملکی ادامه خواهد داشت.

در حالی که فقط چند روز دیگر به ختم سال روان میلادی باقی مانده است، سفارت امریکا در کابل می گوید، ایالات متحده در جریان این سال دست آورد های مشترک با دولت افغانستان داشته است.

کارل آیکن بیری سفیر امریکا در کابل می گوید، در جریان این سال نیروهای امنیتی افغان به همکاری ایالات متحده از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل ملاحظهء داشته اند.

به گفتهء آقای آیکن بیری، ظرف ده ماه گذشته نیروهای امنیتی افغان از 191 هزار به 258 هزار افزایش یافته است.

آقای آیکن بیری که پس از چاشت روز پنچشنبه در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد سال آیندهء میلادی را در افغانستان پرچالش خواند، اما گفت که در همکاری مشترک با دولت این کشور برای از بین بردن این چالش ها امریکا متعهد است.
وی در ادامه گفت:
« اجازه بدهید تاکید نمایم که ایالات متحده برای کامیابی افغانستان متعهد خواهد بود.
در حدود 60 درصد تمام کمک های انکشافی برای این کشور از سوی مالیه دهنده های امریکا پرداخته می شود.

90 درصد تمام مصارف که بالای نیروهای امنیتی افغان صورت می گیرد، از جانب ایالات متحده تمویل می شود.

تعهد ما برای کمک با افغانستان درازمدت است و ما در سال 2011 در همکاری با دولت افغانستان و سایر کشور های کمک کننده برای انکشاف این کشور کار خواهیم کرد.»


به گفته سفیر امریکا در افغانستان، ایالات متحده در سال 2010 میلادی در بخش های حاکمیت قانون، اعمار سرک ها، مکاتب و کلینیک ها نیز افغانستان را همکاری نموده است.

از سوی دیگر آقای آیکن بیری می گوید، انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به نیروهای افغان از سال 2011 آغاز خواهد شد، اما خروج کامل این نیروها با در نظرداشت شرایط در این کشور صورت می گیرد.
وی در ادامه گفت:
« اجازه بدهید بار دیگر تاکید کنم که خروج نیروهای امریکا و ناتو از افغانستان با در نظرداشت شرایط و در همکاری با دولت شما صورت خواهد گرفت.

ما این مسیر را یک جا با شما طی خواهیم کرد، این کار یک روزه نیست و به صورت تدریجی صورت می گیرد.

من اطمینان دارم که وضعیت در افغانستان روز به روز بهتر می شود و ما شاهد پیشرفت اردو، پولیس و دولت شما خواهیم بود.»

اظهارات آقای آیکن بیری در حالی صورت می گیرد که در همین هفته جوبایدن معاون رییس جمهور بارک اوباما گفت، نیروهای امریکایی تا سال 2014 تحت هر شرایطی افغانستان را ترک خواهند کرد.

این در حالی است که حکومت افغانستان همواره به مسالهء تجهیز و آموزش نیروهای افغان تاکید کرده و خواستار تسریع این روند گردیده است تا نیروهای افغان بتوانند مسوولیت کامل امنیتی کشور را به عهده بگیرند.



گزارشگر: سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG