لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

«جنگ در افغانستان کار سادهء نیست»


در حالی که اعلان بررسی ستراتیژی نظامی ایالات متحدهء امریکا در هفته گذشته نشان داد که افزایش نیرو در افغانستان، شورشیان طالبان را در مناطق عمدهء این کشور عقب رانده است، یک مساله دیگر را هم برملا ساخت:
این که جنگ در افغانستان کار سادهء نیست.

با وصف آن که گزارش بررسی جنگ در افغانستان لحن محتاطانهء داشت، اما این نکته را واضح ساخت که کارهای زیاد باید انجام شود تا از یک طرف ظرفیت حکومت افغانستان بلند برود و از سوی دیگر پاکستان ترغیب شود که پناه گاه های امن شورشیان را در خاک خود از بین ببرد.

تارک برکاوی، استاد مسایل نظامی در پوهنتون کمبریج بریتانیا، گفت:
«در هر محل که حضور نیروهای امریکایی افزایش یابد، در آن جا امنیت هم بیشتر می شود.»

اما او افزود که با افزایش نیروها نمی توان شاهد حکومت داری خوب و از بین رفتن پناه گاه های امن تروریستان بود.

به نظر تارک، حضور نیروهای امریکایی به خاطر نیل به این دو هدف، صرف مصرف پول بیشتر خواهد بود و بس!

به تحلیل خبرگزاری رویترز، رییس جمهور امریکا، بارک اوباما، تحت فشار قرار دارد تا در نیمهء اول سال 2011 میلادی، پروسهء خروج نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان را آغاز کند. در حال حاضر، حدود یک صدهزار سرباز امریکایی در افغانستان مستقرند.

کارشناسان به این باورند که سال ها نیاز است تا یک حکومت موثر و با اعتبار در افغانستان ایجاد شود. آنان می گویند فساد اداری موجود در افغانستان و نبود یک نظام عدلی موثر درین کشور، بسیاری از مردم را در مناطق روستایی وادار ساخته است تا به صفوف طالبان بپیوندند.

درین مقالهء تحلیلی آمده است که هفتهء گذشته، کمیتهء بین المللی صلیب سرخ گفت که خشونت ها در افغانستان فعالیت این گروه مددرسان را در سی سال گذشته، بیشتر از هر وقت دیگر، با دشواری رو به رو ساخته است.

از سوی دیگر، خرابی روابط غرب با رییس جمهور کرزی که براساس این مقالهء تحلیلی، در انتخابات پر تقلب پارسال مجددا رییس جمهور شد، تلاش ها به خاطر بهبود حکومت داری را درین کشور با موانع بیشتر رو به رو کرده است.

ریالیزم و خطر

اما براساس همین مقالهء تحلیلی، ادارهء رییس جمهور اوباما، که صدها دیپلومات و کارشناس بخش های زراعتی و انکشافی را به افغانستان فرستاد، می گوید که ایالات متحده امریکا به مسالهء حکومت داری در افغانستان صرف به قدر که لازم است، توجه می کند.

ایالات متحده امریکا که تا کنون حداقل، 56 ملیارد دالر را در قسمت بازسازی افغانستان مصرف کرده است، پلان دارد که پول بیشتر را از طریق حکومت افغانستان در سال آینده میلادی مصرف کند. هدف این پلان، تقویت وزارت های "ضعیف" افغانستان خوانده شده است.

دشوارترین بخش این "مشکل"

در حالی که ایالات متحدهء امریکا گفت که پاکستان اقدامات امیدوارکنندهء را به منظور سرکوب ساختن شورشیان که سبب افزایش خشونت ها در افغانستان می شوند، روی دست گرفته است، رییس جمهور اوباما گفت که هنوز پیشرفت ها درین زمینهء آهسته بوده اند.

در مقالهء تحلیلی رویترز، می خوانیم که این اولین بار نیست که مقام های امریکایی از پاکستان این چنین شکایت می کنند.

بروس ریدل، کارشناس امور مبارزه با تروریزم که پارسال در بررسی ستراتیژی نظامی امریکا در افغانستان نقش داشت، هفته گذشته چنین نوشت:
«ایالات متحدهء هنوز یک پلان علنیّ را در مورد افزایش استفاده از نفوذش در مورد مسالهء هسته یی پاکستان، عملی نکرده است. پاکستان راه کلیدی اکمالاتی ایالات متحدهء امریکا را کنترول می کند و روشن نیست که چی چیزی پاکستان را وادار خواهد ساخت تا تغییر مفکوره بدهد.»
XS
SM
MD
LG