لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

جوبایدن: قوای امریکا مصمم است تا سال 2014 از افغانستان خارج شود


جوبایدن معاون رییس جمهور امریکا می گوید، برنامه آغاز خروج نیرو های ایالات متحده در تابستان 2011 میلادی به معنی کاهش عساکر این کشور نه خواهد بود، بلکه با وجود مشکلات، قوای امریکایی مصمم است که تا سال 2014 میلادی از افغانستان خارج شود.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتد پرس، پیش بینی بایدن فرا تر از اظهارات بارک اوباما رییس جمهور امریکا است.

رییس جمهور اوباما در ماه گذشته گفت که تعداد نیرو های امریکایی تا سال 2014 میلادی در افغانستان کاهش خواهد یافت، ولی تعداد عساکری که در این کشور باقی خواهند ماند، هنوز هم مورد سوال است.

به نوشتهء اسوشیتد پرس، به منظور مبارزه علیه تروریزم، رییس جمهور اوباما در مورد حفظ قوای امریکایی در افغانستان بعد از سال 2014 میلادی نیز سخن گفته است. به تاریخ شانزدهم ماه دسامبر، رییس جمهور امریکا گفت که ایالات متحده و متحدین ناتو بعد از سال 2014 میلادی در افغانستان حضور خواهند داشت، ولی جزییات اظهارات وی تا حال معلوم نیست.

ادارهء بارک اوباما به طور مکرر گفته است که نیرو های این کشور در ماه جولای 2011 میلادی خروج اش را از افغانستان آغاز می کند، ولی تعداد عساکر ایالات متحده که باقی خواهند ماند، مربوط به شرایط نظامی در این کشور می باشد.

ولی معاون رییس جمهور امریکا دیروز در مصاحبه ای با شبکهء تلویزیون NBC گفته است که خروج نیرو های ایالات متحده از افغانستان در ماه جولای 2011 آغاز خواهد شد و با وجود مشکلات، این کشور مصمم است که تا پایان 2014 میلادی، کاملاً از افغانستان خارج شود.

به نوشتهء اسوشیتد پرس، آنچه تا سال 2014 میلادی واقع می شود، تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد. یکی از این عوامل این است که چه کسی در سال 2012 میلادی برندهء انتخابات ریاست جمهور امریکا می شود. بناً، به نوشتهء اسوشیتد پرس، تعهد که به منظور خروج نیرو ها در سال 2010 داده می شود، قبل از وقت است.

در عین حال، بایدن گفته است که قوت شبکهء القاعده به طور قابل ملاحظه پایین آمده است، ولی افزود که مبارزه علیه شورشیان افغان، پناه گاه امن شورشیان در پاکستان و ایجاد حکومت با ثبات در افغانستان با موفقیت کمتر همراه بوده است.

معاون رییس جمهور امریکا همچنین گفته است که ایالات متحده در تمام عرصه ها پیشرفت داشته است، ولی این پیشرفت ها در بعضی مناطق افغانستان بیشتر بوده و در بعضی مناطق کمتر بوده است. وی همچنین ادعا کرده که پیشرفت ها به سرعت لازم به پیش رفته است.

جوبایدن یک بار دیگر تاکید کرد که تعهد رییس جمهور امریکا مبنی بر آغاز خروج نیرو ها از افغانستان در تابستان 2011 میلادی پا برجاست.

به گفتهء بایدن، خروج نیرو های امریکایی در جولای 2011 میلادی آغاز می شود و روند انتقال مسوولیت امنیتی به نیرو های افغان نیز آغاز می گردد.

معاون رییس جمهور امریکا همچنین گفته است که ادارات استخباراتی ایالات متحده اعتقاد دارند که شبکهء القاعده در پاکستان و افغانستان بیش از این قادر نیست تا حملات بزرگ مثل یازدهم سپتامبر را سازماندهی کنند. ولی فکر می شود که متحدین این گروه تروریستی در سایر نقاط پلان حملات کوچک، ولی مرگبار را علیه امریکا داشته باشند.
XS
SM
MD
LG