لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

«هدف امریکا، از بین بردن و درهم شکستن القاعده در افغانستان و پاکستان است»


بارک اوباما رییس جمهور امریکا
بارک اوباما رییس جمهور امریکا
بارک اوباما رییس جمهور امریکا گفت که ایالات متحده و متحدان ناتو در جنگ علیه القاعده پیشرفت چشم گیری کرده اند، اما افزود که جنگ درین کشور هنوز هم به عنوان یک کار بسیار دشوار باقی مانده است. اوباما این موضوع را دیروز در هنگام اعلان بررسی ستراتیژی نظامی این کشور گفت.

او که در واشنگتن صحبت می کرد، افزود که هدف امریکا ساختن افغانستان و درهم شکستن هر چیزی نیست که امنیت این کشور را تهدید می کند، بلکه هدف امریکا، از بین بردن و و درهم شکستن القاعده در افغانستان و پاکستان است. اوباما گفت که امریکا در انجام این هدفش هم چنان پا برجاست.

وی افزود:
« ما در راستای تعقیب هدف اصلی خود، شاهد پیشرفت چشم گیری هستیم. امروز، رهبری ارشد القاعده در منطقهء سرحدی افغانستان و پاکستان نسبت به 9 سال پیش که از افغانستان فرار کرد، تحت فشار بیشتر قرار گرفته است. رهبران ارشدش کشته شدند. اکنون، برای شان فرصت استخدام، سفر، آموزش و طرح ریزی حملات و انجام آن، دشوار شده است.»

گزارش بررسی ستراتیژی جنگ افغانستان، نشان می دهد که ستراتیژی نظامی امریکا در افغانستان و پاکستان موثر است و دست آورده های چشم گیری را هم به همراه داشته است. درین بررسی هم چنان آمده است که رهبری ارشد القاعده در پاکستان اکنون ضعیف تر شده و تحت فشار بیشتر قرار گرفته است.

جنگ به رهبری امریکا در افغانستان، اکنون وارد دهمین سالش شده و تقریباً یک سال پیش وقتی که اوباما اعزام 30 هزار سرباز جدید را به افغانستان اعلان کرد، وعده داد که چنین بررسی را انجام خواهد داد. اکنون تقریباً 100 هزار سرباز امریکایی و 40 هزار سرباز ناتو در افغانستان مستقر اند.

بر اساس این بررسی، مساله آغاز خروج تعداد از سربازان امریکایی در سال آینده میلادی از افغانستان هنوز هم در آجندای کار قرار دارد. اما این گزارش می افزاید که تصمیم به آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به شرایط بستگی خواهد داشت. وزیر دفاع امریکا، رابرت گیتس درین مورد موقف نا مشخصی داشت.

او گفت:
« در مورد این که نیروها چه وقت از افغانستان بیرون خواهند شد، رییس جمهور واضح ساخته که این مساله به شرایط بستگی خواهد داشت. در مورد این که بعد از ماه جولای سال 2011 میلادی این موقف چگونه خواهد بود، جوابش این است که اکنون نمی توان در موردش چیزی گفت. ولی این امیدواری موجود است که با پیشرفت در افغانستان، روند کاهش نیروها سرعت خواهند یافت.»

متحدان ناتو در اجلاس سران ناتو در لیزبون در ماه گذشته روی تکمیل انتقال مسوولیت امنیت به نیروهای افغان در سال 2014 میلادی توافق کردند. بدین معنی که نیروهای امریکایی حداقل، برای چهار سال دیگر در افغانستان حضور خواهند داشت.

اوباما هم چنان گفت که ایالات متحده امریکا به حمایتش از تلاش های اخیر حکومت افغانستان به منظور آغاز گفتگوهای صلح با طالبان ادامه خواهد داد. وی افزود: « ما هم چنان از پروسهء سیاسی افغانستان کاملا حمایت می کنیم که در برگیرندهء مصالحه با آن عده از افراد طالبان است که روابط شان را با القاعده قطع می کنند، از خشونت دست می کشند و قانون اساسی افغانستان را احترام می کنند.»

در بخش ازین بررسی هم چنان آمده است که ایالات متحده امریکا همکاری مشترک با پاکستان در مبارزه با تروریزم را مورد ستایش قرار داده است.

در خلاصهء این گزارش آمده است که برای درهم شکستن کامل القاعده در پهلوی تدوام عملیات در افغانستان، به از بین بردن کامل پناه گاه های امن این گروه در مناطق قبایلی پاکستان هم ضرورت است.

گزارش بررسی ستراتیژی نظامی امریکا در افغانستان به کمک اداره های مختلف حکومت این کشور تهیه شده و در پایان خونین ترین سال جنگ امریکا در افغانستان اعلان می شود. بر اساس گزارش ها، تقریباً هفت صد سرباز ناتو به شمول حداقل 475 سرباز امریکایی در جریان درگیری ها با طالبان، کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG