لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۳

«بی عدالتی حکومت افغان و جامعه جهانی، آتش شورش طالبان را دامن زده است»


یک مرکز مطالعات سیاسی می گوید، بی عدالتی های حکومت افغانستان و جامعه بین المللی، به آتش شورش های طالبان در افغانستان دامن زده و خطر جدی ستراتیژیک را به میان آورده است. کاتهم هوس یک اداره مطالعات سیاسی که مرکز آن در لندن می باشد، گزارش را منتشر نموده و در آن، غضب ملکیت ها در افغانستان توسط افراد زورمند، انزوای سیاسی رقبای حزبی و قومی، دستگیری های خودسرانه و غیره را از جمله دلایل عمده دانسته است که مردم را، به پیوستن به طالبان وا می دارد.

این گزارش قبل از آن نشر شد که قرار است رییس جمهور امریکا بارک اوباما امروز در مورد بررسی ستراتیژی جنگی امریکا در افغانستان، سخنرانی کند. در گزارش گفته شده که هر ستراتیژی که هدف آن، تامین ثبات دراز مدت در افغانستان است، باید تامین عدالت در هسته آن قرار داشته باشد.

رییس جمهور اوباما امسال حدود 30 هزار سرباز اضافی به افغانستان فرستاد، که رقم سربازان خارجی در افغانستان را به 150 هزار نفر رسانید. بر اساس گزارش کاتهم هوس، بی عدالتی موجود، عامل عمده پیوستن مردم به طالبان در ولایات هلمند و قندهار می باشد، جایی که فعالیت های طالبان در آن بیش از هر نقطه دیگر افغانستان است.

فقدان عدالت و استفاده جویی مقامات محلی همچنان، به طالبان کمک کرده است تا دامنه فعالیت های شان را در خارج از محلات تحت نفوذ شان، گسترش دهند. این گزارش از قول یک حامی طالبان در ولایت وردک نوشته که نیروهای مربوط به قومندان پولیس یک ولسوالی، خانه های مردم را چپاول کردند که این کار مردم را خشمگین ساخته، به انتقام واداشته و به طالبان روگردان ساخت.

گزارش از قول یک باشنده این ولسوالی که نخواسته است نامش افشا گردد گفته است که، طالبان هم ازین فرصت استفاده نمودند، این ولسوالی حال در کنترول طالبان است و مردم از آنها حمایت می کنند. گزارش همچنان مقامات ارشد افغان را به دلیل عفو جنایت کاران و قاچاقبران مواد مخدر که با افراد قدرتمند تماس های نزدیک دارند، متهم به قانون شکنی کرده است.

بر اساس اسناد دیپلوماتیک افشا شده توسط ویکی لیکس، رییس جمهور افغانستان فرمان آزادی چندین جنایتکار خطرناک و قاچاقچیان مواد مخدر را داده است، افرادی که توسط نیروهای دولتی و ایتلاف دستگیر شده بودند.
در این گزارش همچنان گفته شده است، جواب جامعه بین المللی به این اعمال در افغانستان، ضعیف و ناچیز بوده است.

ستیفن کارتر یکی از دو تهیه کننده این گزارش گفته است که، افزایش شورش های طالبان در 9 سال گذشته که دلیل اصلی آن بی عدالتی و سو استفاده از قدرت می باشد، ایجاب می کند که حکومت افغانستان و شرکای بین المللی اش، به هدف برقراری ثبات دراز مدت، روی آن تمرکز کنند. به گفته ستیفین کارتر، عدالت و حاکمیت قانون را نباید نادیده گرفت زیرا عدالت، از نظر اخلاقی و بشری ضروریست و برای منافع ستراتیژیک هم، نقش حیاتی دارد.
XS
SM
MD
LG