لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۲

قرارداد استخراج طلا از زیر کوه های شمال افغانستان تصویب شد


با وصف صدای فیر تفنگ در کوه های شمال افغانستان، قرارداد چندین ملیون دالری استخراج طلا از زیر این کوهها بروز دوشنبه تصویب گردید. این مطلب را آژانس خبری اسوشیتد پرس بنقل از مقامات دولتی افغان گزارش داد. این اولین پروژه معدن در افغانستان است که توسط سرمایه گذاران سکتور خصوصی غرب حمایت می شود.

پال برینکی معاون وزارت دفاع امریکا که گروه کاری برای تجارت و عملیات ثبات را رهبری می نماید گفت، این یک گام مهم برای حاکمیت اقتصادی و یک نقطه عطف در تاریخ سرمایه گذاری بین المللی در افغانستان است. قرار است بتعداد 10 سرمایه گذار اکثراً از ایالات متحده امریکا و بریتانیا به اندازه 50 ملیون دالر در پروژه استخراج طلا در ولسوالی دوشی ولایت بغلان سرمایه گذاری نمایند.

وحیداله شهرانی وزیر معادن افغانستان گفت، به اساس مطالعات که در سال های قبل توسط روس ها صورت گرفته بود، ارزش ذخایر طلا در افغانستان 25 ملیارد دالر تخمین شده است. بگفته شهرانی، ذخایر طلا در سر تا سر افغانستان وجود دارد، اما بیشترین ذخایر در ولایات بدخشان، تخار، بامیان، غزنی و زابل کشف گردیده است.

منصور نادری رییس کمپنی افغان گولد گفت، در مدت شش ماه تا یک سال تولیدات از معدن طلا آغاز می گردد و درین مدت چند صد کارگر افغان استخدام خواهند شد.

ریچارد ویلیم آمر اجراییوی کمپنی از کشور بریتانیا گفت، به اساس قرار داد، 95 فیصد کار گران این معدن افغانها خواهند بود. برای افغانستان محاط به خشکه، معادن یک ثروت باد آورده است، هرچند که دشواری ها بشمول کمبود سرمایه، نبود زیر بناها و نبود امنیت کافی در بسیاری نقاط افغانستان هنوز باقی است.

در یک انکشاف دیگر حکومت افغانستان قرار داد مرحله اول استخراج نفت خام ناحیه انگوت ولایت سرپل را بروز دوشنبه تصویب نمود. مقامات افغان و امریکایی می گویند، این قرارداد افغانستان را در نقشه هایدروکاربن قرار داده و باعث جلب مستقیم سرمایه گذاری سکتور خصوصی به افغانستان خواهد شد.

وزیر معادن افغانستان در یک مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفته است، این گام اول است اما ذخایر بالقوه آن نهایت بزرگ می باشد. انگوت یکی از چندین ساحه نفت است که در دو طرف رودخانه آمو میان افغانستان ترکمنستان قرار دارد. باساس مطالعات سال 2006 میلادی تیم جیولوجیکی ایالات متحده امریکا، ذخیره نفت طرف افغانی رودخانه آمو به اندازه هشتاد ملیون بیرل تخمین گردیده است، اما ذخیره نفت خام دو طرف رودخانه آمو میان افغانستان و تاجکستان بیش از 1.5 ملیارد بیلربر آورد شده است.

هرگاه حکومت افغانستان موفق به جلب سرمایه گذاری کمپنی های انرژی برای انکشاف این دو ناحیه گردد، در آنصورت نه تنها نیازمندی افغانستان از درک نفت مرفوع خواهد گشت، بلکه مازاد نفت بخارج نیز صادر شده و صدها ملیون دالر به عاید دولت افزوده خواهد شد.

بنوشته روزنامه واشنگتن پست، انتظار می رود تنها از ساحه انگوت روزانه 800 بیرل نفت به ارزش ماهانه یک ملیون دالر استخراج شود. مقامات امریکایی تخمین کرده اند، در صورت تکمیل و انکشاف هردو مرحله، عاید سالانه دولت ازین ناحیه تا 50 ملیون دالر خواهد رسید.
XS
SM
MD
LG