لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

«ریچارد هولبروک به عمر 69 سالگی درگذشت»


هولبروک سابق نماینده خاص ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان
هولبروک سابق نماینده خاص ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان
زمانی که دو سال پیش باراک اوباما به حیث رییس جمهور امریکا انتخاب شد وی افغانستان را در صدر پالیسی خارجی خود قرار داد و هولبروک را به حیث نماینده خود برای این کشور انتخاب کرد.

هولبروک در حالی چشم از جهان پوشید که قصر سفید ستراتیژی جنگ افغانستان را بررسی می کند و قرار است که در هفته جاری اعلام شود. این ستراتیژی یک سال پیش از سوی رییس جمهور اوباما اعلان شد که افزایش سی هزار سرباز اضافی امریکا در افغانستان را به همراه داشت.

هولبروک روز جمعه از منزل هفتم وزارت خارجه ایالات متحده که در آن دفتر وزیر خارجه ایالات متحده هیلاری کلنتن قرار دارد به شفاخانهء در واشنگتن انتقال یافت. وی بخاطر پاره شدن شریان بزرگ قلب اش تحت عمل جراحی قرار گرفت.

وزارت خارجه امریکا پس از این جراحی وضعیت وی را حساس خواند بود و خانواده اش به شفاخانهء که بستر بود رسیدند. این دیپلومات ورزیده امریکا بیشتر به انجام توافق صلح دیتون در سال 1995 معروف شد که جنگ سه ساله در بوسنیا را پایان بخشید.

هولبروک به حیث نماینده خاص ایالات متحده وظیفه دشوار را به عهده داشت تا بر کابل و اسلام آباد فشار بی آورد که در برابر القاعده و طالبان مسلح مشترکاً مبارزه کنند.

صحت هولبروک از مدتی مورد نگرانی قرار داشته این دیپلومات سابقه کار در ماه اپریل در نیویارک بخاطر بندش احتمالی وریدهای قلب معاینات را انجام داد اما داکتران گفتند مشکلی ندارد و می تواند سفر کند.

ریچارد هولبرک یگانه کسی محسوب می شود که معاون وزیر خارجه امریکا در دو منطقه جداگانه بوده است. هولبروک در سال های 1977 تا 1981 معاون وزیر امور خارجه در آسیا و در سال 1994 تا 1996 همین سمت را در اروپا به عهده داشته است.

موفقیت به امضا رساندن قرار داد دیتون در بوسنیا سبب شد تا وی در سال 1997 به حیث یکی از نامزدان عمده وزارت خارجه ایالات متحده مطرح شود اما در نهایت بیل کلنتون رییس جمهور وقت امریکا مادلین البرایت را در این سمت تعین کرد.

هولبروک در انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 به حیث مشاور نامزد دیموکرات های امریکا جان کیری کار می کرد و از نامزدان پست وزارت خارجه امریکا بود. همچنین در انتخابات 2008 میلادی به حیث مشاور هیلاری کلنتن در امور پالیسی خارجی بود.

ریچارد هولبروک نظر به تجربه و سابقه کاریش در اداره اوباما نیز وظیفهء مهمی را عهده دار شد وی در 22م جنوری سال 2009 به حیث نماینده خاص ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان تعین گردید.
XS
SM
MD
LG