لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۰

اسناد افشا شده توسط "ویکی لیکس" روابط کابل و واشنگتن را متاثر نخواهد ساخت


سخنگوی رییس جمهور حامد کرزی می گوید، مراودات افشا شده ای دیپلماتیک توسط صفحه انترنتی ویکی لیکس روابط میان کابل و واشنگتن را متاثر نخواهد ساخت.

در پیام های سری از کابل به واشنگتن که توسط ویکی لیکس افشا و در رسانه ها انتشار یافته، رییس جمهور افغانستان ضعیف و احمد ولی کرزی بردارش قاچاقبر مواد مخدر خوانده شده است. در این مرودات همچنین ادعا شده که یک معاون سابق رییس جمهورکرزی با پنجاه ملیون دالر نقد از این کشور فرار کرده است.

وحید عمر سخنگوی رییس جمهور کرزی در یک کنفرانس خبری در کابل گفت:
«در مجموع اسناد افشاء شده بر روابط ایالات متحده و افغانستان که دارای روابط ستراتیژیک هستند تاثیر گذار نخواهد بود اما در صورت لزوم حکومت افغانستان در زمینه موضع گیری خواهد داشت.»

تا حال بیش از 250 هزار سند افشا شده توسط ویکی لیکس به دسترس یک گروه کوچک رسانه های بین المللی قرار گرفته است، اما در این اسناد یک تصویر منفی از احمد ولی کرزی برادر رییس جمهور کرزی که یک چهره پر نفوذ در جنوب افغانستان می باشد، ارایه شده است.

در یکی از اسناد سری که به ماه اکتوبر سال 2009 بر می گردد و از سوی سفیر ایالات متحده در کابل کارل ایکن بیری امضاء شده آمده است:
«در حالیکه ما باید با عبدالولی کرزی رییس شورای ولایتی تعامل کنیم، وی به فساد اداری و قاچاق مواد مخدر معروف است.»

روزنامه گاردین از یکی از این مروادات افشا شده نقل کرده که در آن دربارهء رییس جمهور کرزی آمده است:
« یک مرد بسیار ضعیف که به واقعیت ها گوش نمی دهد، اما در عوض به هر کس که نزد او می آید و حتی از حکایت ها و دسیسهء های بی مفهوم علیهء او گزارش می دهد، گوش می کند.»

سفارت ایالات متحده امریکا در کابل انتشار این اسناد سری را محکوم کرده، گفته است که این امر بر روابط دو طرف تاثیر گذار نخواهد بود.

سفارت ایالات متحده در کابل در یک اعلامیه گفته است، گزارش های دیپلومات های داخلی بیان گر تصمیم نهایی پالیسی خارجی رسمی حکومت امریکا نیست.
بر اساس این اعلامیه، تا جایی که موضوع مربوط به افغانستان است پالیسی امریکا از سوی رییس جمهور این کشور در سخنرانی وی در ماه دسامبر سال 2009 و بار دیگر در اجلاس سران ناتو در لیزبون واضح شده است.

احمد ولی کرزی پیش از این دست داشتن در قاچاق مواد مخدر را شدیداً رد کرده است.
رییس جمهور کرزی می گوید، اتهامات علیه وی هرگز ثابت نشده است.
XS
SM
MD
LG