لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۲

از روز جهانی منع خشونت علیه زنان تجلیل به عمل آمد


رییس جمهور افغانستان از علمای دینی و بزرگان قومی خواست که با اتکا به عنعنات و رسم و رواج ها از ازدواج های اجباری و سایر خشونت ها با تشویق به فرستادن دختران به فراگیری تعلیم و تربیه از هر نوع خشونت علیه آنها جلوگیری نمایند.

رییس جمهور کرزی که به روز چهارشنبه در کنفرانس یک روزه پیرامون منع خشونت علیه زنان در کابل صحبت می کرد گفت، ادامه ازدواج های اجباری به این معنی است که هنوز انسان در کشور ما فروخته می شود و بیشتر زنان و دختران هنوز هم از حق کار و تعلیم و ازدواج دلخواه خود محروم هستند.
رییس جمهور حامد کرزی در کنفرانس منع خشونت علیه زنان

آقای کرزی با این جملات از بزرگان قومی خواست تا با همچو خشونت ها مبارزه کنند:
«آرزومندم، دختر جوان را به کسی که دلخواه او نیست ندهند. حد اقل آنطور هم نه کنند که دختر جوان 13 یا 14 ساله را هم به زور و هم به روی سفید نه دهند. بگذارید زنان سواد بی آموزند حد اقل خواندن و نوشتن را بی آموزند، دیگر این که علیه خشونت هر طوری که باشد علیه آن اقدام کنند.»

به باور رییس جمهور کرزی یگانه راه مبارزه محو خشونت علیه زنان با سواد ساختن آنها است.

داکتر حسن بانو غضنفر سرپرست وزارت امور زنان نیز با نگرانی از افزایش خشونت علیه زنان در افغانستان، ناکافی بودن شماری از خدمات بخصوص محدودیت های فرهنگی و خشونت های خانواده گی علیه زنان را از جمله عوامل اساسی خشونت علیه زنان می داند.

خانم غضنفر به ادامه افزود:
«زنان در دورترین نقاط کشور به مشکلات شدید اقتصادی، تعلیمی، صحی و محدودیت های فرهنگی، خشونت های فامیلی از جملهء مشکلات عمده است که زنان به آن روبرو اند.»

زنان اشتراک کننده در مراسم تجلیل از روز بین المللی مبارزه با خشونت علیه زنان خواستار رسیده گی به مواردی شدند که می تواند وضعیت زنده گی زنان را در کشور بهبود بخشد.

شفیقه حبیبی یکی از زنان سرشناس افغان می گوید که موارد آموزش حقوق زنان و حقوق بشر باید در نصاب تعلیمی کشور جا داده شود.

او گفت:
«اگر این نصاب را در مکاتب برای نسل جدید شامل کنیم موثرتر خواهد بود، چون نسل فعلی با عنعنات قبلی بزرگ شده اند خود آنها نمی توانند قبول کنند بسیاری چیز ها را.»

مقامات دولتی افغان و نهاد های دفاع از حقوق زنان افغان در حالی از مشکلات زنان و تلاش ها در راستای حل مشکلات و جلوگیری از خشونت ها سخن می زنند که تا هنوز هم در افغانستان زنان با مشکلات جدی رو به رو هستند.

بسیاری از زنان افغان می گویند که تصامیم در مورد بهبود وضعیت آنان و رسیده گی به مشکلات صرف به روی کاغذ باقی می ماند و یا هم بخش کوچک آن در شهر های بزرگ کشور تطبیق می شود و سایر مناطق از آن محروم هستند.



فیض الله قرداش
XS
SM
MD
LG