لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

رهبران کشورهای عضو ناتو روی ستراتیژی جدید 10 ساله موافقه کردند


رهبران ناتو در اجلاس سالانه خود در لیزبن با ستراتیژی جدید این پیمان نظامی موافقه کردند. این استراتیژی طوری ترتیب گردید که سازمان ناتو را در قرن 21م برای مقابله علیه شورشگران، تروریزم و راکت های بالستکی آماده می سازد.

اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو موافقت روی ستراتیژی 10 ساله جدید این پیمان را لحظه تاریخی خواند و گفت که طرح اقدام جدید، موثریت بیشتر، سهم گیری و اهمیت این پیمان را نسبت به هر زمان دیگر بیشتر می سازد.

او در ادامه گفت:
«ناتو جامعه بی نظیر از آزادی، صلح، امنیت و ارزش های مشترک است. اما جهان در حال تغییر است. ما به تهدید ها و مشکلات جدید روبرو هستیم و این ستراتیژی جدید اطمینان خواهد داد که ناتو به طور موثر تر از هر زمانی دیگر از صلح، آرامش، امنیت و رفاه ما دفاع می کند.»

منشی عمومی ناتو اضافه کرد که این ستراتیژی جدید بر اساس تجارب سازمان ناتو از عملیات در افغانستان ترتیب گردیده است.

راسموسن گفت، این ستراتیژی شامل پلان برای نقش بیشتر ناتو در عملیات علیه شورشیان، در ماموریت برای ثبات و بازسازی، انکشاف قابلیت تربیت نیروهای امنیتی می باشد و این سازمان برای اولین بار پلان های ملکی را برای هم آهنگ کردن فعالیت ها با شرکای بین المللی خود ایجاد کرده است.

نظریات بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا در رابطه به جهان عاری از سلاح هسته یی نیز در این ستراتیژی گنجانیده شده است و در عین زمان در ستراتیژی جدید گفته شده است که تا رسیدن به این هدف باید ناتو به سلاح هسته یی دسترسی داشته باشد.

28 کشور عضو این سازمان به همکاری و شراکت روسیه نیز نیاز دارند. دیمتری میدویدف رییس جمهور روسیه امروز به اجلاس ناتو خواهد پیوست و برای اعضای ناتو در مورد روابط مسکو روشنی خواهد انداخت.

در این میان بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا به خبرنگارن گفت، به تعقیب اجلاس رهبران ناتو، روز شنبه اجلاس امریکا و اروپا هم برگزار می شود و در مورد روابط این سازمان 61 ساله بحث و گفتگو صورت می گیرد.

رییس جمهور اوباما گفت:
«در همین جا اروپایی ها گردهم آمده و به هدف تحکیم اتحاد خود این قرارداد مهم را امضاء کردند. اما امروز یک بار دیگر به لیزبن آمده ایم که برای قرن 21 پیمان ناتو را دوباره روح تازه ببخشیم و شراکت و اتحاد میان ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپایی را قوت می بخشیم.»

توقع می رود که در این اجلاس رهبران ناتو یک قرار داد ترانزیتی با مسکو به امضاء برسد که به اساس آن ناتو به افغانستان از قلمرو روسیه برعلاوه اسلحه و مهمات نظامی و مواد مورد نیاز نیروها را انتقال دهد.

در مورد افغانستان کشور های عضو ناتو در این اجلاس روی مساله تحویل دهی مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان تا پایان سال 2014 میلادی بحث و گفتگو صورت می گیرد. در بحث روی این موضوع علاوه بر کشور های عضو، رهبران 48 کشور که در افغانستان عسکر دارند نیز اشتراک می کنند.

اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو گفت، این پیمان تقاضای رییس جمهور کرزی را تصویب می کند که گفته است نیروهای امنیتی تا پایان سال 2014 قادر خواهد شد تا مسوولیت های امنیت شان را خود به دوش گیرند.

به گفته راسموسن در اجلاس امروز ناتو اعلان خواهد شد که انتقال مسوولیت ها به نیروهای افغان از ماه جنوری سال آینده عسیوی آغاز می شود.

حامد کرزی امروز در اجلاس رهبران ناتو بیانیه ایراد می کند.
XS
SM
MD
LG