لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۴

سناتوران امریکایی خواهان بر کناری آرنولد فیلدز شدند


آرنولد فیلدز رییس ادارهء که بر مصارف ملیاردها دالر کمک امریکا در افغانستان نظارت می کند
آرنولد فیلدز رییس ادارهء که بر مصارف ملیاردها دالر کمک امریکا در افغانستان نظارت می کند
بعضی از اعضای مجلس سنای امریکا خواهان برکناری رییس اداره ای شده اند که بر مصارف ملیاردها دالر کمک امریکا در افغانستان نظارت می کند.

یک گروه از سناتوران امریکایی که اعضای هردو حزب یعنی جمهوری خواهان و دموکرات ها در آن شامل اند، از رییس جمهور اوباما خواسته اند که آرنولد فیلدز را که مفتش عمومی امریکا بر مصارف باز سازی این کشور در افغانستان می باشد، از وظیفه برکنار نماید.

روزنامه واشنگتن پوست در این باره می نویسد:
با این تقاضا که رییس ادارهء تفتیش ملیاردها دالر کمک امریکا برای باز سازی افغانستان برطرف شود، موضوع جلوگیری از دستبرد به این کمک ها پیچیده تر شده است.

این تقاضا ها بعد از آن که دریک گزارش در تابستان سال جاری نا رسایی های این اداره برملا شده و صلاحیت این اداره را به حیث یک ارگان انفاذ قانون به سوال روبرو ساخت، صورت گرفت.

تنقید کننده گان بر کیفیت کاری این اداره شک دارند و می گویند در بعضی حالات این اداره کارهای را انجام می دهد که ادارات دیگر برای عملی کردن آنها موءظف می باشند و بعضی اوقات این اداره به عوض اجرای وظایف خود، به کارهای دیگران دخالت نموده است ، بطور مثال نقش زنان در انتخابات .

امروز، پنجشنبه به وقت امریکا قرار است رییس این اداره آرنولد فیلدز در یک اجلاس استماعیه کانگرس امریکا به سوالات سناتوران این کشور پاسخ بگوید. فیلدز امیدوار است که این اجلاس به جریان محاکمه شباهت نداشته باشد.

رییس کمیته فرعی نظارت بر قراردادها در مجلس سنای امریکا کلیر مک کسکیل می گوید، بعد از برسی سوابق کار رییس اداره تفتیش کمک ها، خواهش وی اینست که اگر آقای فیلدز می خواهد به کشور خود خدمت کند، بهتر است که از این وظیفه مهم دست بکشد.

ادارهء نظارت بر مصارف باز سازی امریکا در افغانستان که از تشکیل آن دو سال می گذرد، تا حال بررسی 34 قرار داد را که در حدود شش عشاریه یک ملیارد دالر ارزش دارند ، تکمیل کرده و بررسی 81 قرارداد دیگر هنوز در جریان است.

از سوی دیگر چون یک تعداد زیاد قرار دادی ها افغان ها می باشند ادارهء تفتیش مصارف کمک های امریکا در افغانستان در زمینهء صادر نمودن اتهامات علیهء شماری از این افراد در شبکه قضایی افغانستان با څارنوالان همکاری می کند.

به اساس گزارش اخیر این اداره ، تحقیق کننده گان آن در ظرف دو سال اتهامات علیهء چهار نفر را اعلان کرده ، 9 قرار داد را لغو و شش ملیون دالر را دوباره حصول کرده است.

یک کارمند اداری مجلس سنای امریکا به نارسایی این اداره در افغانستان اشاره کرده، به طور مثال می گوید که در یک بررسی این اداره گفته شده است که بنای یک مرکز پولیس افغانستان درست اعمار نشده ، ولی توضیح نکرده است که چرا؟

تشکیل همین گونه اداره برای عراق موثر تر واقع شده و توانسته بود 41 نفر را رسماً به دستبرد متهم بسازد ، 70 ملیون دالر را حصول کند و از خورد و برد ملیون ها دالر دیگر جلوگیری نماید.

سناتور کلیر مک کسکیل اظهار داشت ادارهء تفتیش مصارف بازسازی امریکا در افغانستان هم باید مانند عراق در تفتیش خود جدی باشد و باید بداند که پول ها چگونه به مصرف می رسند و نگذارد که این کمک ها در افغانستان ضایع شود. خانم مک کسکیل اضافه نمود در اجلاس استماعیه کانگرس بر این موضوع هم شاید بحث شود که اداره های تفتیش مصارف امریکا در افغانستان و عراق با هم مدغم شوند.

علاوه بر خانم مک کسکیل چند سناتور دیگر از جمله تام کوبرن، سوزان کالینز و چک گراس لی هم خواهان برکناری آقای فیلدز شدند.
XS
SM
MD
LG