لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۹

(USAID) ملیون ها دالر را برای دفتر رییس جمهور پرداخته است


چند روز بعد از آن که رییس جمهور کرزی رسماٌ تصدیق کرد که برای تمویل مصارف ادارهء خود بوجی های پول را از ایران و ایالات متحده بدست می آورد، «ادارهء خاص تفتیش مصارف بازسازی امریکا در افغانستان» گزارشی را به نشر رسانید که در آن گفته می شود، واشنگتن از سال 2005 به این سو ملیون ها دالر را برای معاشات مامورین دفتر رییس جمهور کرزی پرداخته است.

نظر به این گزارش مقدار پرداخت پول اضافی به این مامورین از 800 دالر شروع و تا 5 هزار و یا بیشتر از آن می رسد.

در این باره روزنامه واشنگتن پوست می نویسد:
در ارقامی که در گزارش ادارهء خاص تفتیش مصارف بازسازی امریکا در افغانستان به نشر رسیده، آمده است، موسسات امریکایی که در افغانستان کار می کنند ماهانه بیش از یک ملیون دالر را به 900 مامور دولتی در 16 وزارت افغانستان می پردازند. یک تعداد از این افراد مشاورین تخنیکی می باشند.

به نوشته واشنگتن پوست، دو اداره ای که در این مدت بیشترین پول را در این بخش بدست آورده است، وزارت معارف که 413 تن در آن معاش علاوه گی را از موسسات امریکائی می گرفتند و دیگر آن تا چندی قبل مرکز اطلاعات و معلومات افغانستان بود که بخش اعظم کارهای مطبوعاتی ریاست جمهوری را به عهده داشت. در این اداره 103 نفر معاش علاوه گی یا مدد معاش دریافت می کردند.

نظر به گزارش ادارهء خاص تفتیش مصارف بازسازی امریکا در افغانستان موسسهء انکشاف بین المللی امریکا یو اس اید (USAID) از ماه جنوری سال 2007 تا جنوری سال 2010 بیش از 19 ملیون دالر به این منظور مصرف کرده است.

علاوه بر 900 مامور رسمی که از موسسات امریکا در افغانستان معاش می گیرند، وزارت دفاع امریکا ملیاردها دالر دیگر را برای پرداخت معاشات سربازان اردو و پولیس ملی و تعلیم و تجهیز آن ها به مصرف می رساند.

در این گزارش ذکر شده است که یو اس اید (USAID)، سفارت امریکا و یا هم ادارات دیگر خارجی هیچ یک در بارهء این که چند تن و به طور مشخص کدام افراد این پول ها را بدست می آورند، معلومات دقیق داده نمی توانند.

یک مقدار این پول ها حتی برای باغبان ها، آشپزها، مامورین امنیتی، کارمندان لیلیه ها و افراد مانند آن ها داده می شود.

مقدار پرداخت پول برای مامورین فرق می کند. به طور مثال ایالات متحده برای مامورین دفتر رییس جمهور کرزی که معاش آن ها ماهانه حدود 200 دالر می باشد، بین 1500 تا 4300 دالر علاوه گی به طور مدد معاش پرداخت می کند.

مقامات بلند رتبهء حکومت، گرچه معاش دولتی آن ها 2000 دالر می باشد، بازهم حدود 5 هزار دالر ماهانه از یو اس اید (USAID) می گیرند و علاوه بر آن 1400 دالر خرج دسترخوان به آن ها پرداخت می شود.

در گزارش «ادارهء خاص تفتیش مصارف بازسازی امریکا در افغانستان» گفته می شود، که یک مقدار این پول ها به شکلی به مصرف می رسد که با سیاست امریکا مغایر است.
به طور مثال اعضای حکومت و حتی اعضای پارلمان، اداره رییس جمهور و صاحب منصبان نظامی کوشش کرده اند که به خاطر داشتن موقف قوی از این پول ها بهره برداری کنند و با گرفتن این امتیاز مقامی را که معاش برایش تعیین شده است، برای اشخاص دیگر فروخته، پول زیاد اخذ کرده اند.

در گزارش چندین مثال در این مورد ارایه شده است، از جمله یک مقام بلند رتبهء حکومت ماهانه 5 هزار دالر معاش علاوه گی از یو اس اید (USAID) می گرفت. وی بعداً از این وظیفه به مقام بلندتر در یک وزارت گماشته شد، ولی بازهم این پول را اخذ می کرد، هرچند، چوکی نو او در چهارچوب این برنامهء یوس اید (USAID) شامل نبود.

ادارهء تفتیش مصارف بازسازی امریکا در افغانستان در گزارش خود می نویسد که در این ساحات پیشنهادات موثر را به حکومت و موسسات امریکا ارایه کرده است تا در مصارف این پول ها شفافیت ایجاد شود و از حیف و میل آن جلوگیری شود.
XS
SM
MD
LG