لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

«ناتو از معاملهء سیاسی حمایت نمی کند که حقوق زنان پامال شود»


اندرس فوگ راسموسن سرمنشی ناتو
اندرس فوگ راسموسن سرمنشی ناتو
اندرس فوگ راسموسن سرمنشی ناتو گفت، پیمان ناتو تنها در صورت از پروسه صلح میان حکومت افغانستان و طالبان حمایت می کند که به حقوق زنان ارج گذاشته شود.

راسموسن در کنفرانس زیر عنوان زن و امنیت طی سخنرانی گفت، حکومت افغانستان تلاش می کند، تا با طالبان مصالحه کند که از جنگ دست می کشند.

سرمنشی ناتو علاوه کرد، موقف آنها و سایر متحدین روشن است. به گفته وی آنها از معاملهء سیاسی حمایت نمی کنند که در اثر آن حقوق زنان افغان که در قانون اساسی این کشور درج است پامال شود.

راسموسن از عضویت زنان در شورای عالی صلح قدر دانی کرد تا آنها نیز بتوانند در گفتگو های صلح سهم بگیرند.

راسموسن گفت، این کار در کشوری محافظه کاری مانند نشانه پیشرفت است.

در عین حال پلوشه کاکر معین وزارت امور زنان افغانستان به رادیو آزادی گفت، با تغیر شرایط افغانستان زمینهء بهبود وضعیت زنان نیز در این کشور مساعد شده است.

شورای عالی صلح هفتاد عضو دارد که هشت عضو آن زنان هستند.

معین وزارت زنان همچنین گفت، در حال حاضر زنان افغان در سیاست، اقتصاد و سایر عرصه ها نقش فعال دارند. به گفته وی موجودیت زنان در شورای عالی صلح از آسیب رسیدن به حقوق زنان در جریان گفتگو های صلح جلوگیری کند.

وی گفت، گفتگوها با مخالفین مسلح تنها در صورت پذیرش قانون اساسی از سوی آن صورت می گیرد که در آن به زنان و مردان حقوق مساوی داده شده است.

سرمنشی ناتو نیز در جریان صحبت هایش ابراز داشت که پیشرفت های در بخش حقوق زنان به عمل آمده است. به گفته وی دختران به مکتب می روند، نقش زنان در پارلمان افغانستان بیشتر شده و تعدادی زیادی از زنان در امور تجارت مصروف هستند و صفوف پولیس نیز جذب می شوند.

وی همچنین گفت، در زمینه عرضه خدمات صحی برای زنان نیز اقدامات زیادی صورت گرفته است. به گفته راسموسن این همه نشان دهنده آن است که در زمینه حقوق زنان پیشرفت های صورت گرفته است.

اما باوجود این، گزارش ها از نقاط دور دست افغانستان حاکی از این است که در این مناطق در زنده گی زنان تغیر قابل ملاحظهء به میان نیامده است.
XS
SM
MD
LG