لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۱

کرولی: ما خواهان سهم پاکستان در روند صلح افغانستان هستیم


فلیپ کرولی سخنگوی وزارت امور خارجهء امریکا
فلیپ کرولی سخنگوی وزارت امور خارجهء امریکا
فلیپ کرولی سخنگوی وزارت امور خارجهء امریکا دیروز گفت، پاکستان جهت حمایت از روند گفتگو های صلح حکومت افغانستان نقش مشروع را بازی کرده می تواند.

وی افزود:
« پروسه گستردهء مصالحه یک روند به رهبری افغانان می باشد. اما ما می خواهیم ببینیم که پاکستان نیز در آن سهم می گیرد.»

ایالات متحدهء امریکا و پاکستان روز چهارشنبه جهت تقویت روابط دو کشور و جستجوی راه های کمک امریکا به خاطر انکشاف پاکستان، گفتگو های ستراتیژیک را آغاز کردند.

گفته می شود این مباحثات سلسلهء از مسایل گسترده دفاعی، اقتصادی، زراعتی، انکشاف زیربنایی و هم چنان ایجاد بنیاد ها و موسسات حکومتی را در بر می گیرد.

سخنگوی وزارت خارجهء امریکا افزود، ایالات متحده از روند مصالحهء رییس جمهور کرزی با برخی از عناصر طالبان که مایل اند سلاح های شان را بر زمین بگذارند، از خشونت دست بکشند و قوانین افغانستان را قبول کنند، حمایت می کند.

ایالات متحدهء امریکا بر فشار های خود بالای پاکستان بخاطر سرکوب تندروان اسلامی در سرحد، ادامه داده می گوید، این موضوع برای پیروزی نیروهای به رهبری امریکا و ناتو در افغانستان، بسیار اهمیت دارد.

جنگ جویان طالبان در امتداد سرحد میان دو کشور به طور مخفی به سر می برند و از آن جا بر نیروهای ناتو و افغان حملاتی را به راه می اندازند.

فلیپ کرولی اضافه کرد، امریکا می خواهد که پاکستان باید بیشتر مبارزه خود را علیه جنگ جویان در وزیرستان شمالی تمرکز دهد.

این در حالیست که قصر سفید می گوید، رییس جمهور اوباما و هیات پاکستانی بشمول شاه محمود قرویشی وزیر امور خارجه و جنرال اشفاق کیانی لوی درستیز اردوی پاکستان، جهت رسیدن به یک نتیجه در مورد جنگ افغانستان، به همکاری های مهم موافقت کردند.

اما قصر سفید می گوید، ملاقات آنها پس از سلسله دیدار های منظم تیم امنیت ملی اوباما صورت گرفت. در این دیدارها تیم امنیت ملی اوباما در مورد تلاش های حکومت افغانستان جهت مصالحه و آشتی با طالبان و نگرانی های ایالات متحده در رابطه با ضرورت فشار بر تندروان اسلامی که در پاکستان پناه گاهء مطمین دارند، بحث و مذاکره کردند.

ملاقات رییس جمهور اوباما با مقامات پاکستانی پس از مرحلهء سوم گفتگوهای ستراتیژیک ایالات متحده و پاکستان صورت گرفت.

قصر سفید هم چنان اعلان کرد که اوباما در جریان سفرش به آسیا در ماه آینده از پاکستان دیدن نمی کند. اما او وعده سفر را در سال 2011 به پاکستان داده است و هم چنان اوباما از سفر آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان به امریکا استقبال می کند.
XS
SM
MD
LG