لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

شورای عالی صلح رسماً افتتاح شد


رییس جمهور کرزی شورای عالی صلح را یک مرجع مستقل خوانده و می گوید که بخاطر ختم جنگ در افغانستان، این شورا در فیصله هایش خود مختار است.

آقای کرزی که به روز پنجشنبه در مراسم افتتاح شورای عالی صلح در میان اعضای این شورا و خبرنگاران صحبت می کرد، از همکاری حکومت افغانستان با شورای عالی صلح نیز اطمینان داد.

رییس جمهور کرزی افزود:
« شورای عالی صلح یک مرجع بزرگ امیدواری مردم افغانستان است. جامعهء جهانی به تمام معنا پشتیبان این حرکت ماست و مردم افغانستان آرزومند کامیابی این حرکت ما می باشند. شورای عالی صلح در فیصله ها و کوشش های خود یک شورای مستقل و خود مختار است. دولت افغانستان همکار و ممد کوشش های شماست. جای که شما ضرورت داشته باشید به ما صدا کنید.»

آقای کرزی یک بار دیگر از طالبان خواست سلاح شان را به زمین بگذارند و به پروسهء صلح بپیوندند.

شورای عالی صلح در ماه گذشته به منظور دریافت زمینه های موثر مذاکره با مخالفین مسلح دولت افغانستان از سوی رییس جمهور کرزی تشکیل شد.

شورای عالی صلح به اساس فیصلهء جرگهء ملی مشورتی صلح ایجاد شده است. اما تا حال رییس این شورا برگزیده نشده است.

در ترکیب این شورا، حدود 70 تن شامل اند که گفته می شود بخش اعظمی از این افراد را چهره های سابق جهادی تشکیل می دهند، گروهی که در گذشته علیه طالبان جنگیده اند.

در این حال برخی از اعضای این شورا به دست داشتن در جرایم جنگی و فعالیت های ضد بشری متهم اند.

ترکیب شورای عالی صلح سبب نگرانی شماری از نهاد های مدنی شده و اعضای این نهاد ها خواهان تجدید نظر در ترکیب این شورا شده اند.

اما رییس جمهور کرزی در مراسم افتتاح شورای عالی صلح گفت که اعضای این شورا پس از مشوره های زیاد و دقت کامل انتخاب شده اند.

آقای کرزی هم چنان ابراز امیدواری کرد که شورای عالی صلح بتواند در بخش تشویق مخالفین جهت آشتی با حکومت افغانستان موفق شود.

اما آیا اعضای شورای عالی صلح توانایی تشویق مخالفین جهت پیوستن به پروسهء آشتی ملی را دارند؟

وکیل احمد متوکل وزیر خارجهء سابق رژیم طالبان چنین پاسخ می دهد:
« اگر هر دو طرف از پیش شرط ها بگذرند، طبیعی است که با یک نیت و ارادهء صمیمانه می توانند که بلاخره قدم به قدم برای رسیدن به صلح نزدیک شوند، اما طوریکه دیده می شود تمام سعی و تلاش یک جانبه است و آن قدر جدی به نظر نمی رسد.»

از پیش شرط های اساسی مخالفین مسلح دولت افغانستان جهت مذاکره با دولت این کشور، خروج زود هنگام نیروهای بین المللی از افغانستان است.

حکومت افغانستان هم شرایط خودش را دارد و گفته است، برای اجرای مذاکرات صلح، مخالفین باید قانون اساسی افغانستان را بپذیرند و از خشونت دست بکشند.

در حالیکه حکومت افغانستان برای تامین صلح در افغانستان تلاش می کند، اما گروه طالبان این تلاش ها را بیهوده خوانده است.
XS
SM
MD
LG