لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

بان کی مون از عزم و شجاعت رای دهنده گان افغان ستایش کرد


بان کی مون سرمنشی سازمان ملل متحد
بان کی مون سرمنشی سازمان ملل متحد
بان کی مون سرمنشی سازمان ملل متحد انتخابات روز شنبه در این کشور را ستوده و از شجاعت و عزم رای دهنده گان در این کشور ستایش کرده است.

بان کی مون با انتشار یک اعلامیهء خاطر نشان ساخته است که انتخابات با وجود چالش های قابل ملاحظهء امنیتی برگزار شد و گفته است که گزارش ها از اعمال خشونت آمیز را محکوم می کند.

در اعلامیهء سرمنشی سازمان ملل متحد هم چنین از رهبری و کارمندان کمسیون مستقل انتخابات و کمسیون شکایات انتخاباتی قدردانی کرده است.

بان کی مون از تمام اطراف خواسته که برای درج شکایات شان از مجرا های قانونی استفاده کنند و هم چنین از آنها تقاضا کرده تا زمان تکمیل این پروسه، طبق قانون از سوی مقامات انتخابات از صبر کار بگیرند.

به دنبال آن که رای دهنده ها پای صندوق های رای رفتند، اندرس فوگ راسموسن سرمنشی ناتو به ادامه حمایت این پیمان از افغانستان تاکید گذاشت.

راسموسن در یک بیانیهء که در بروکسل انتشار یافته به رای دهنده گان در این انتخابات که با وجود تهدید خشونت پای صندوق های رای رفتند، ابراز احترام کرده و گفته است در حالیکه مردم افغانستان برای ایجاد یک آینده مصوون تلاش می کنند، ناتو به تلاش های خود در افغانستان ادامه خواهد داد.

سفارت ایالات متحده امریکا در کابل نیز با انتشار اعلامیهء برگزاری انتخابات ولسی جرگه را تحت شرایط دشوار به مردم افغانستان تبریک گفته است. در این اعلامیه آمده است قراریکه توقع می رفت طالبان همه تلاش خود را بخرچ دادند تا با خشونت و ارعاب این روز مهم را اخلال کنند، اما افغان های که پای صندوق های رای رفتند در برابر آنها مقاومت نشان دادند.

سفارت ایالات متحده هم چنین گفته است که نتایج و کیفیت این انتخابات تا هنوز روشن نیست و ایالات متحده از کار نهادهای انتخاباتی در هفته های آینده به شمول انجام تدابیر جهت شناسایی موارد تقلب حمایت می کند.

وزیر خارجه کانادا خشونت ها در روز انتخابات ولسی جرگه را اعمال بزدلانه خوانده و گفته است که این خشونت ها نمی تواند تلاش ها برای ایجاد یک جامعهء امن تر و دیموکراتیک را در افغانستان مختل کند.

لارنس کانون گفته است، پیامی کسانی که شجاعانه در این انتخابات اشتراک کردند روشن است. به گفته او آن پیام این است که مخالفین پیشرفت افغانستان اراده مردم این کشور را برای به میان آوردن یک جامعهء امن تر، دیمواکرتیک و خود کفاء خدشه دار ساخته نمی توانند.

هم چنین گیودو ویسترویلا وزیر خارجه آلمان دیروز در عکس العمل به انتخابات ولسی جرگه افغانستان گفت، این انتخابات بهتر از آن چه برگزار شد که بسیاری از مردم توقع داشتند.

وی در شهر بن گفت، شجاعت کسانی را که در این شرایط دشوار در انتخابات اشتراک کرده اند تقدیر می کند. اما وی گفت تا هنوز ارایه یک بررسی مفصل از این انتخابات زود است.

وی نیز به نوبه خود خشونت ها در روز انتخابات را محکوم کرده است.
XS
SM
MD
LG